McLaren moet de achtervleugel van hun auto aanpassen. Dit na opmerkingen over de controversiële 'mini-DRS' die werd veroorzaakt dankzij deze achtervleugel.
De FIA heeft het team verzocht om de achtervleugel zo snel mogelijk aan te passen, zo schrijft Motorsport.com. Meerdere teams vroegen zich na Azerbeidzjan af of de achtervleugel van het Britse team wel legaal is. Ondanks dat de achtervleugel gewoon binnen het regelement valt en alle tests doorstaat, heeft de FIA toch gezegd dat de achtervleugel moet worden aangepast. McLaren mag nog wel dezelfde achtervleugel die zorgt voor lage drag gebruiken, maar het team moet ervoor zorgen dat de bovenkant van de vleugel niet meer buigt, wat goed te zien is in het bericht hieronder.
🚨 BREAKING: McLaren has to modify it's low downforce rear wing after Red Bull filed a complaint to the FIA post Baku.
— RBR Daily (@RBR_Daily) September 20, 2024
Bending of the flap edges on the straights will NOT be allowed, even if the wing passes the static tests.
[@tgruener] #AMuS pic.twitter.com/Jk9Mojxiw2
Eén tot twee tienden sneller
Red Bull, het team dat het meeste tegen de achtervleugel heeft geprotesteerd, beweert dat dit trucje McLaren één tot twee tienden sneller maakt, zo meldt auto-motor-und-sport.de. De FIA zag eerst niks in een onderzoek naar McLaren, de vleugel had namelijk alle tests van de FIA doorstaan. Volgens eigen berekeningen had McLaren door dit trucje ook geen noemenswaardig voordeel ten opzichte van de concurrentie.
Een anonieme teambaas ging hierover in gesprek met Motorsport.com: "Elasticiteit van de aerodynamica speelt al veel jaren een grote rol. Zelfs als een onderdeel de tests doorstaat mag het niet buigen. We vertrouwen op de FIA die aangeeft wat de grenzen zijn hiervan. Natuurlijk buigt alles voor een deel, maar wat is acceptabel en wat niet?"
Lees ook: Verstappen over Lambiase: "Genoeg tijd over voor mij"
Lees ook: Max Verstappen reageert op uitspraken FIA-baas
Lees ook: Pérez en Sainz hebben geschil bijgelegd na crash Bakoe