Ondanks een frustrerend jaar bij Ferrari staat Charles Leclerc nog altijd achter de beslissing om al vroeg in het seizoen de focus te verleggen naar 2026. De Monegask stelt dat het een vanzelfsprekende keuze was, omdat het team al snel besefte dat ze niet meer mee zouden kunnen doen in de titelstrijd van 2025.
Voor Ferrari betekende de 398 behaalde punten en de vierde plaats in het kampioenschap het slechtste resultaat in vijf jaar. Het seizoen werd afgesloten zonder een Grand Prix overwinning. Al gauw werd het duidelijk dat het team uit Maranello de focus had verlegd naar 2026, en daarmee de handdoek in de ring gooide voor het huidige seizoen.
Logische keuze
Vanaf het begin van het seizoen was voor de Ferrari-coureurs al duidelijk dat ze gedurende het seizoen een technisch nadeel zouden hebben. De Monegask zat er niet te veel mee. ''We hadden vanaf de eerste race al een technisch nadeel. Het heeft onze aanpak voor het seizoen niet enorm veranderd. We zagen al vrij snel in dat we niet zouden kunnen strijden om de wereldtitel, omdat McLaren te sterk was. Red Bull boekte duidelijk grote vooruitgang, en het had weinig zin om al onze middelen in te zetten om de derde of tweede plaats te pakken als alles supergoed zou gaan in het constructeurskampioenschap, ten koste van volgend jaar'', deelt Leclerc met F1.com. De Monegask is nog altijd van mening dat het de juiste keuze is geweest. ''Ik had veel liever het hele jaar door blijven ontwikkelen om de wereldtitel te pakken, maar als je in de positie zit waarin we aan het begin van het jaar zaten, denk ik dat het een logische keuze was. Ik heb er geen spijt van.''

Foto: Scuderia Ferrari Press Office
''Auto was moeilijk te doorgronden''
Leclerc stelt dat de keuze voor een volledige focus op 2026 zo vroeg in het seizoen meerdere redenen had, waaronder het gedrag van de huidige generatie auto's. ''Er zijn veel redenen die op verschillende momenten een rol hebben gespeeld. Het heeft zeker invloed gehad op het laatste deel van het seizoen, waarin we het moeilijker hadden dan anderen omdat we niet zoveel upgrades hadden. Over het algemeen was het gewoon een generatie auto's die heel erg moeilijk te doorgronden was. Wat in de fabriek werkte, komt soms niet helemaal overeen met wat er op het circuit gebeurt. Dat was de uitdaging. Andere teams, vooral McLaren en Red Bull, deden het beter.''
Lees ook: Max Verstappen legt prioriteiten bij zijn gezin
Lees ook: Verstappen had elk raceweekend in 2025 contact met Horner: "Elke week, elke race"
Lees ook: Stroll over kritiek in de Formule 1: "Als ik het toelaat, gaat het me raken"





