Chassisbouwer Dallara: "Halo levensreddend onderdeel"

M280439

De halo kreeg al voor de introductie in de Formule 1 veel kritiek van coureurs en fans. De fatale crash van Jules Bianchi in Suzuka 2015 was een kantelpunt dat er iets moest veranderen, maar toch overspoelde het met kritiek dat het de Formule 1-auto's niet mooier zou maken. Zo werd de halo eerder al vergeleken met een teenslipper of een stuk ondergoed. Volgens menig coureur zou het tevens veel zicht ontnemen, wat het racen extra gevaarlijker zou kunnen maken.

Lewis Hamilton heeft veel geluk gehad dat een heftige impact beperkt is gebleven toen de auto van Max Verstappen op zijn auto stuiterde en over hem heen is gereden. Zonder halo had het incident weleens erger af kunnen lopen. Bij de horrorcrash van Romain Grosjean in Bahrein vorig jaar bleek de halo ook al van levensbelang.

Gian Paolo Dallara, eigenaar van Dallara Motorsports, die al langere tijd actief is als chassisbouwer voor verschillende teams in de Formule 1, zag de crash in Italië ook gebeuren. In gesprek met Autosprint zegt hij: “Echt ongelofelijk. Wat zou er zijn gebeurd zonder de halo?”

Ontbrekende schakel in veiligheidsconcept geweest

“Het blijkt keer op keer weer dat dit een ontbrekende schakel is geweest in het veiligheidsconcept van de sport. We hebben het nu twee keer in een jaar door middel van duidelijke voorbeelden kunnen zien,” aldus Dallara. Volgens de Italiaan is de halo als veiligheidsinstrument niet meer weg te denken uit de huidige racewereld. Het is duidelijk een levensreddend onderdeel, welke een grote stap vooruit is geweest in het veiliger maken van de sport.

Lees ook: Jack Plooij over bron vertrek Vettel: “Het was een coureur”

Lees ook: Lewis Hamilton: “Max wist dat hij bocht niet zou halen”

Lees ook: Groeten uit: Monza, de leukste momenten

 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden