De lange weg van McLaren

images_Formule1_2015_nieuws-maart_Kevin_Magnussen_McLaren_Melbourne_Australia

McLaren en nieuwe partner Honda hebben nog een lange weg te gaan.  Hoopgevend na de teleurstellende testen in Spanje was de finish van Jenson Button in Melbourne, weliswaar als laatste. Een tijdpad voor de wederopstanding wil de teamleiding echter nog niet geven.

Alle begin is moeilijk, ook voor twee bedrijven die in hun tak van sport al jaren in de top meedoen. McLaren rijdt dit jaar met Honda-motoren en bleek tijdens de testen in Jerez en Barcelona nog niet klaar te zijn. Het waren met name problemen met het onderdeel dat elektrische energie opwekt tijdens het remmen (de MGU-K).

Een tijdelijke oplossing tijdens de eerste Grand Prix in Australië was het terugschroeven van het vermogen om oververhitting te voorkomen. Bij Jenson Button werkte dit. Hij kon de race uitrijden, zij het op twee ronden achterstand van winnaar Hamilton. Teamgenoot Kevin Magnussen (foto) kwam minder ver. Zijn motor begaf het in de ronde op weg naar de start.

Yasuhisa Arai, baas van het motorenprogramma van Honda, zegt dat hij en zijn mensen weten hoe ze de problemen moeten oplossen. Het kan echter nog wel even gaan duren. Arai: "We moeten het stap voor stap en race voor race oplossen. Ik kan ook geen tijdpad geven."

Ook McLaren-teambaas Eric Bouillier wil zich op niet vastpinnen op een moment dat McLaren weer competitief zou zijn. Hij geeft ook toe dat het niet alleen een kwestie van de motor is. Bouillier: "Ik geloof niet dat wij een winnende auto hebben met een motor die slecht is. De auto is een nieuw concept en zelfs al zijn de basis en de prestaties goed, dan nòg moeten we blijven ontwikkelen. Wij weten uit de simulaties dat de auto goed is vergeleken met vorig jaar, maar ook dat er in de komende maanden nog veel upgrades moeten komen, onder andere aan de aerodynamica."

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden