Een ronde over het Yas Marina Circuit: een waardige seizoensafsluiter

Red Bull-auto donuts Abu Dhabi

Het Yas Marina Circuit is het circuit waar de finale van dit geweldige F1-seizoen gaat plaatsvinden. En uiteraard gaat de afsluiter van het seizoen niet op een saai circuit plaatsvinden. Het 1 miljard kostende Yas Marina Circuit, ontworpen door Hermann Tilke, biedt naast enkele bijzondere bochten goede inhaalmogelijkheden en ruimte voor wiel-aan-wiel-gevechten. Laten we een ronde meerijden over dit unieke circuit!

De ronde over het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi begint op het korte rechte stuk langs de pitstraat. We remmen kort aan voor bocht 1, een redelijk haakse linkerbocht die we met ongeveer 150 km/u nemen. We gaan meteen weer op het gas, richting een bochtencombinatie die uitermate geschikt is voor Formule 1-wagens. Bocht 2 is een knik naar links, terwijl bocht 3 een wat rondere rechterbocht is. Beide bochten kunnen we vol gas nemen, maar alleen als we op de ideale lijn in het goede spoor blijven. Na deze indrukwekkende sectie rijden we vol gas richting een prachtig stadiongedeelte (en door de verwaarloosbare knik van bocht 4), maar eerst naderen we het einde van de eerste sector.

Verstappen Abu Dhabi gp 2021

Foto: Red Bull Content Pool

Counteraanval

Sector 2 staat op dit circuit vooral in het teken van lange rechte stukken en stevige remzones. Met een snelheid van zo’n 300 km/u remmen we aan voor bocht 5, een vrij ronde haarspeldbocht waarvan de uitkomst zeer belangrijk is met het 1,2 kilometer lange rechte stuk dat volgt. Terwijl de snelheidsmeter ver voorbij de 300 km/u komt naderen we de bochtencombinatie van bocht 6 en 7. We remmen stevig aan voor de krappe linkerbocht, de eerste van deze chicane. We proberen een krappe lijn te houden, om zo veel mogelijk snelheid mee te nemen door bocht 7 en richting het daaropvolgende rechte stuk, dat iets korter (maar nog steeds vrij lang) is. Het brengt ons ook naar het einde van Sector 2.

Yas Marina

Foto: Red Bull Content Pool

Het mooie van deze tweede sector is de vele inhaalmogelijkheden. Bocht 5 biedt mogelijkheden, maar vooral de chicane van bocht 6 en 7 zijn interessant voor inhaalmogelijkheden, mede dankzij de DRS-sectie. Hetgeen dat dit gedeelte nog leuker maakt voor de wedstrijd, is het meetpunt van de DRS-sectie van het tweede rechte stuk. Die ligt pas na de chicane, waardoor de coureur die ingehaald werd op het eerste rechte stuk kan counteren op het tweede. Het zorgt voor geweldige tactische spelletjes tijdens de race.

Techniek

Sector 3 is vanwege een andere reden interessant. De technische sector kent namelijk veel verschillende bochten met variërende profielen. Om te beginnen remmen we aan het einde van het tweede rechte stuk kort aan voor bocht 9, een lange doordraaiende linkerbocht. Vervolgens naderen we op hoge snelheid de listige combinatie van 10, 11 en 12. Bocht 10 en 11 zijn twee flauwe knikken naar rechts, maar meteen bij het uitkomen van 11 moeten we hard aanremmen voor de krappe rechterbocht van 12. Dat betekent dat de bocht een lichte toenemende radius heeft en we moeten sturen en remmen tegelijk – een uitdaging.

SI202412060752_hires_jpeg_24bit_rgb

Foto: Red Bull Content Pool

Hierna rijden we door de langzame sectie van deze baan, die door de muren dichtbij voelt als een stratencircuit. Na bocht 12 nemen we twee langzame, haakse rechterbochten onder het futuristische W-hotel. Bij de uitkomst van bocht 14 wacht een vangrail op ons. Voorzichtig op het gas gaan is dus niet onbelangrijk. Vervolgens rijden we vol gas langs de jachthaven, rechtsaf door bocht 15. Niet lang na het uitkomen van deze snelle bocht remmen we aan voor de laatste bocht van het circuit. Na het uitkomen van de haakse bocht 16 gaan we vroeg op het gas om onze ronde over het Yas Marina Circuit af te maken.

Een waardig slot

De mix van snelle secties, zware remzones, listige bochtencombinaties en de unieke overgang van schemering naar nacht maken dit tot een waardige finaleplaats van het seizoen. De jachthaven, de futuristische gebouwen en de luxe hospitalities geven het circuit sfeer, terwijl de inhaalmogelijkheden en unieke bochten zorgen voor een interessante race. Dankzij de aanpassingen die in 2021 werden gedaan (waarbij de chicanes in sector 1 en 3 werden verwijderd) wordt er nog meer ingehaald, voornamelijk in bocht 9, omdat daar meerdere lijnen mogelijk zijn. Het relatief gladde asfalt zorgt voor verraderlijke grip, terwijl de overgang van dag naar nacht de temperaturen veranderen. En dan is het ook nog eens de vraag of je voor een setup gaat met veel topsnelheid in Sector 2 of meer downforce voor Sector 3.

Alles bij elkaar zorgt dat de Grand Prix van Abu Dhabi niet alleen een visueel spektakel is, maar ook een race waarbij het tot de laatste ronden spannend blijft. Het circuit waar al zo veel memorabele kampioenschapsbeslissingen plaatsvonden is een perfecte plek om een episch Formule 1-seizoen af te sluiten. M407810 (1)

Foto: Mercedes AMG F1

Statistieken

Eerste Grand Prix: 2009

Lengte: 5,281 km

Bochten: 16

Ronde-record: 1:25.637 (Kevin Magnussen, Haas, 2024)

Locatie: Yas Island, Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten

Raceronden: 58

Lees ook: Voorbeschouwing allesbeslissende GP Abu Dhabi met Olav Mol: “Het is pas zeker als de vlag valt”

Lees ook: Zo wordt Max Verstappen voor de vijfde keer wereldkampioen in Abu Dhabi

Lees ook: Arthur Leclerc vervangt Lewis Hamilton tijdens VT1 in Abu Dhabi

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden