F1 aan Tafel: "Albon out, Hülkenberg in"

Image-1

Deze week in 'F1 aan Tafel', de podcast van Grand Prix Radio, blikken we terug op de Grand Prix van de Eifel, waar Renault weer eens podium pakte. Verder gaat het over de houdbaarheid van Albon, contractonderhandelingen bij Haas, en het huidige format van de F1.

Vanuit de Harbour Club te Vinkeveen met als gasten:

- Jan Lammers - sportief directeur van de Grand Prix van Nederland en coureur

- Rob Steltman - redactielid van Grand Prix Radio en racecommentator

- Sebastiaan Bleekemolen - coureur en ondernemer

Presentatie: Jeroen Mul

De podcast wordt deze week afgetrapt met het podium van Ricciardo en Renault. Voor het eerst sinds 2011 staat Renault weer op een Formule 1 podium, en ook voor Ricciardo was het bijna tweeëneenhalf jaar geleden dat hij een bokaal mee naar huis mocht nemen. Volgens Jan is het podium vooral goed voor Renault omdat het zo een aantal dingen kan recht zetten, zeker na die lastige tijd met Red Bull. Rob vraagt zich alleen af of de teambaas Abiteboul, die nu een tattoo moet laten zetten, wel de juiste man is voor Renault. ‘Je kan je afvragen of het podium is behaald dankzij of ondanks hem.’ Aldus Jan. Rob meent dat het ondanks Abiteboul komt en vindt dat er een ander moet komen.

De mannen aan tafel gaan vervolgens verder over Albon, en of hij al dan niet behouden moet worden voor 2021. ‘Wie er dan ook naast Max komt de zitten, diegene heeft een probleem, en zeker als je het doet op de Red Bull manier, door telkens een junior rijder door te schuiven.’ Zo stelt Rob. ‘Ricciardo ging weg, omdat hij geen potten kon breken, Gasly brak onder de overmacht en je ziet gewoon dat Albon ook niet vooruitkomt. Ik denk dat je iemand moet hebben die de druk van kampioenschappen en het wel of niet kunnen al heeft gehad, en dat vind je in iemand zoals Hülkenberg. Ik zeg Albon out, Hülkenberg in.’  ‘Je moet puur en alleen iemand hebben die het beste uit zichzelf kan halen en niets geeft om alles eromheen.‘ Zo gaat Jan verder. ‘Iemand die ongeacht de omstandigheden kan presteren. Ik hoorde laatst dat het uit zou zijn tussen Max en zijn vriendin. Hebben we daar iets van gemerkt? Nee. Ik denk dat Hülkenberg ook zo iemand is. Je moet iemand hebben die op de limiet rijdt, alleen dan kan je de data goed uitlezen en het beste uit de auto halen. Ten slotte vraagt Jeroen aan Sebastiaan of Albon er echt uit moet, en hij is iets minder streng tegenover Albon. ‘Zeker met die boordradio waarop Albon zei dat er te hard tegen hem geracet werd. Ik weet niet of je dat zo moet oppakken. Ze laten ook niet altijd alles horen op de radio, misschien ging er wel een heel gesprek aan vooraf.’ Jan legt vervolgens ook nog even uit dat die boordradio anders geïnterpreteerd moet worden. ‘Albon bedoelde meer dat het beter zou zijn voor iedereen als er niet zo hard verdedigd werd tegen hem door de Alpha Tauri’s van zijn zuster team. Zo verliezen beide partijen veel tijd zonder dat dat nodig is.’

Na het lange gesprek over Albon en zijn toekomst binnen Red Bull wordt een andere rijder besproken, die nog geen stoeltje heeft weten te bemachtigen voor 2021. Vlak voor de race van zondag haalde pitreporter Jack Plooij aan dat Sergio Pérez getekend zou hebben voor Haas, en dat ook de vader van F2 coureur Nikita Mazepin geïnvesteerd zou hebben in de Amerikaanse renstal. Sebastiaan vindt het goed nieuws dat Pérez blijft. ‘Dat vind ik sowieso leuk, en ik heb het niet zo op Grosjean. Rob is het met Sebastiaan eens en benadrukt even waarom. ‘Hij wil gewoon altijd teveel, dit weekend ook weer in de kwalificatie met die tracklimits. En vervolgens ligt het nooit aan hem. Het is altijd klagen, klagen, klagen. Hij rijdt in de Formule 1 dus het is echt geen slechte coureur, maar hij rijdt er al heel lang en het is nu gewoon klaar.’

Ten slotte wordt het huidige format van een Formule 1 weekend bediscussieerd. Doordat de medische helikopter niet kon vliegen vanwege de dikke mist op vrijdag, kregen de coureurs maar 1 uur aan vrije training. Dat zorgde wederom voor spektakel met name in verband met het rubber. Ook in eerdere races hebben we gezien dat het ontbreken van de vrijdag kan zorgen voor een enerverende zondag. Jeroen vraagt zich af of de mannen het idee van 1 vrije training interessant vinden. Sebastiaan vindt het in ieder geval prima. ‘Het is toch altijd een beetje saai.’ Rob is het ook eens met het idee, maar stelt wel meer testdagen voor. ‘Zo kunnen de auto’s nog meer door het jaar heen ontwikkeld worden.’ Jan komt ten slotte met een heel opvallend idee. ‘Ik denk dat de Formule 1 meer richting het format van de NASCAR of de Champions League moet gaan. Waarom ga je niet eens gewoon op dinsdag- of donderdagavond rijden? Dan zijn de mensen ook niet bij vrienden of familie op bezoek en kunnen de tijdzones veel beter op elkaar afgestemd worden.'

F1 aan Tafel: Mattie Valk, Jeroen van Inkel, Olav Mol, Jack Plooij en Jeroen Mul
F1 aan Tafel: Mattie Valk, Jeroen van Inkel, Olav Mol, Jack Plooij en Jeroen Mul

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden