De tafelgasten in F1 aan Tafel, de wekelijkse ‘award winning’ podcast van Grand Prix Radio, bespreken in de nieuwe aflevering het drama met de achtervleugel van Mercedes in Brazilië. "Het hele weekend was een soap en dat heeft allemaal met de reglementen te maken", zegt Olav Mol.
Het leek wel of het boetes en straffen regende tijdens het raceweekend in Brazilië. Max Verstappen kreeg 50.000 euro boete voor het aanraken van de achtervleugel van de auto van Lewis Hamilton, Hamilton werd gediskwalificeerd uit de uitslag van de kwalificatie voor de sprintrace en hij kreeg een 5.000 euro boete voor het losmaken van zijn riem tijdens de cool down-ronde na de finish. Presentator van de aflevering Mattie Valk vraagt zich af of de sport door de hoge boetes minder aantrekkelijker wordt voor de racefans.
Vaste waarde van de podcast, Frans Verschuur, vindt vooral het bedrag dat Verstappen moet betalen belachelijk. Olav Mol is het daar absoluut niet mee eens. Hij vindt dat de boetes juist zo hoog moeten zijn, om de coureurs écht te raken. "Om deze jongens te laten voelen dat ze fout zitten, om ze echt te raken, moet je ze hoge boetes geven. Die moeten ze dan voor de volgende race ook zélf betalen."
De Mercedes-achtervleugel
De beslissing over de illegale DRS-vleugel van Lewis Hamilton liet lang op zich wachten. Volgens Mol heeft dat een speciale reden, namelijk om ervoor te zorgen dat al het materiaal grondig bestudeerd wordt. Dat heeft als gevolg dat Mercedes eigenlijk niet meer in beroep kan gaan tegen de beslissing. Ook laat het geen ruimte om mazen in de wet of andere openingen te vinden om de beslissing aan te vechten.
Of de achtervleugel opzettelijk verkeerd in elkaar gezet is, vinden de meeste tafelgasten twijfelachtig. Mol denkt dat er een goede kans bestaat dat het team de gok heeft genomen en de achtervleugel wel met opzet veranderd heeft. Verschuur zegt vanuit zijn standpunt als teambaas dat iemand natuurlijk alles probeert in een titelstrijd om het te winnen. Je neemt de gok als je auto gecontroleerd wordt, dat ze er dan achter komen. Maar je wint ook wat als ze dat onderdeel van de auto niet testen.
Opzet of geen opzet
Verschuur zegt wel dat hij niet denkt dat Mercedes het afgelopen weekend met opzet de DRS veranderd heeft. Vooral omdat iedereen de open DRS-vleugel ziet en dat misschien kan opmerken. Atze Kerkhof, Alfa Romeo's ‘Driver Performance Consultant’, voegt daaraan toe dat de snelheid van de auto na het aanpassen van de DRS niet terugliep. Volgens hem was Mercedes gewoon het snelste team in Brazilië, de illegale DRS-vleugel had het team daar niet eens voor nodig. "Ik zou het alleen chic vinden als je je niet aan de regels houdt en het wordt bekendgemaakt. Dat je het dan gewoon als team toegeeft," aldus Mol.
Check de complete aflevering van de podcast ‘Formule 1 aan Tafel’, hierboven met onder andere dit fragment en een uitgebreide discussie over 'de' actie van Verstappen in het gevecht met Hamilton op de baan in Brazilië.
Lees ook: Mercedes: “Voordeel nieuwe motor blijft niet lang”
Lees ook: Mercedes vraagt extra onderzoek na actie Verstappen in Brazilië
Lees ook: Verstappen blikt vooruit: “Trainingen enorm belangrijk”