F1 aan Tafel: Verstappen onder vuur

F1AT w7 2

Oscar Piastri denkt dat hij dit jaar wereldkampioen kan worden. McLaren en Williams hebben hun auto gepresenteerd, wat valt daaraan op? En ook deze week maak je kans op een TUI Sports F1-reis. Kortom, genoeg om over te praten en daarom ontvangt Bas van Veenendaal, vanuit The Harbour Club in Vinkeveen, deze week drie spraakmakende gasten in F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio.

McLaren-coureur Oscar Piastri zegt een betere versie van zichzelf te zijn om zo wereldkampioen te kunnen worden. Volgens Piastri begon hij vorig seizoen met zwakheden aan het seizoen. Vooral aan de kwalificatie moest gewerkt worden en heeft hij volgens eigen zeggen specifieke zaken aangepakt die hem completer hebben gemaakt. Ook de teamorders van McLaren zorgden voor veel onduidelijkheid en om überhaupt kans te maken op het kampioenschap moet dat beter op orde zijn, vindt de bekendste teambaas van Nederland Frans Verschuur: ''Ik hoop dat ze dat dit jaar beter afstemmen, want anders wordt het niks met hen [McLaren].''

F1 zet in op hybride

In het technisch reglement van de Formule 1 van volgend jaar staat dat het aandeel van het elektrisch vermogen, de hybride, ongeveer 50 procent wordt. De andere 50 procent moet uit synthetische of duurzame brandstoffen bestaan. Het is een grote verandering in de koningsklasse van de autosport. Autojournalist Werner Budding snapt deze keuze van de Formule 1 wel. ''De Formule 1 is natuurlijk de Eredivisie, daar zitten de automerken en die doen niks anders auto's verkopen die of elektrisch zijn of hybride. Dus dat wat ze laten zien in de Formule 1, moet terug te vinden zijn in de showroom'', legt hij uit. In de podcast wordt ook besproken waarom de opstapklasses van de koningsklasse van de autosport dit niet gaan doen.

Veranderingen bij McLaren en Williams

De Formule 1 teams van McLaren en Williams hebben het doek van de wagen afgetrokken en de nieuwe bolide voor 2025 aan het publiek laten zien. McLaren deed dit onverwachts tijdens een filmdag op Silverstone en Williams had het van tevoren aangekondigd. Bij Mclaren leek vooral op te vallen dat het bodywork rond de motorkap aangepast was. De luchtinlaat heeft een iets andere vorm gekregen. Bij Williams viel op dat het vasthoudt aan de push-rod voorwielophanging, terwijl bijna alle andere teams overgestapt zijn naar een pull-rod voorwielophanging. ''Het heeft zo zijn voor- en zijn nadelen'', vertelt Indy Dontje, coureur en tweevoudig winnaar van de 24 uur van Daytona, die in de podcast ook uitlegt wat de redenen van Williams zouden kunnen zijn om de push-rod voorwielophanging te gebruiken.

Win prijzen in podcast F1 aan Tafel

Natuurlijk zijn er ook weer prijzen te verdienen tijdens het spel Raad het Autogeluid. Wat te denken van een volle tank brandstof voor je personenauto bij TinQ en een Flitsmeister One plus 1 jaar PRO?

Daarnaast is de eerste winnaar van het TUI Sports Formule 1-spel bekend gemaakt en wordt de tweede vraag in de podcast behandeld. Als je het juiste antwoord weet, dan maak je kans op een TUI Sports F1-reis.

Redenen genoeg om ook deze week weer te luisteren naar F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio.

Presentatie: Bas van Veenendaal

Redactie: Sjaak Böhmer

Video-beelden: Rob Steltman

Socials: Björn Smit

Vormgeving en montage: Marnix Westhuis

Draaiboek en productie: Mario de Pizzaman

Disclaimer: Alle gebruik van hetgeen in deze podcast 'F1 aan Tafel' wordt opgemerkt is ongeoorloofd zonder expliciete schriftelijke toestemming ter zake verkregen van Grand Prix Radio en met inachtneming van een duidelijke bronvermelding met link.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden