Gaan gridstraffen roet in het eten gooien voor Max Verstappen? Gelden de Papaya-rules van McLaren nog nu de constructeurstitel binnen is? En wie is de grote favoriet dit weekend in Austin? Kortom, genoeg om over te praten en daarom ontvangt Bas van Veenendaal vanuit The Harbour Club in Vinkeveen drie spraakmakende gasten in F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio.
Het is een vraag die al weken rond gaat door de paddock. Zat de potentie die de Red Bull op dit moment heeft al het hele seizoen in de wagen? Max Verstappen denkt van wel. Dat blijkt ook wel uit eerdere overwinningen van Verstappen dit seizoen. Vooral in Imola wist Red Bull de sweetspot te raken en de McLarens ook op race pace te verslaan. De Red Bull lijkt dus met vlagen wel degelijk de potentie te hebben gehad, maar toch kon het team dit er vaker niet dan wel uit halen. Had Red Bull al eerder dit seizoen zo structureel goed kunnen presteren? Of is dit de koe in de kont kijken? En wat zijn de verwachtingen van de podcastgasten, waaronder dj bij NPO Radio 2 en 5 Corné Klijn, voor de aankomende race op het Circuit of the Americas?
Papaya-rules de prullenbak in?
McLaren heeft de constructeurstitel binnen, dus nu zou het op de baan mis kunnen gaan tussen de beide McLarens die voor de wereldtitel vechten. McLaren Teambaas Andrea Stella heeft laten weten dat ook na het binnenslepen van de constructeurstitel de papaya-rules zullen blijven gelden. Volgens Stella wil hij de eenheid binnen het team beschermen omdat dit van belang is voor de toekomst. Maar ja, de vraag is of Norris en Piastri zich eraan gaan houden? Daarnaast hangt de vraag of McLaren niet gewoon een keuze moet maken voor een eerste coureur? En wat zou Nederlands bekendste teambaas Frans Verschuur doen in deze situatie?
Gridstraffen gooien roet in het eten?
Er is een aanzienlijke kans dat een gridstraf de uiteindelijke beslissing gaat brengen in de strijd om het wereldkampioenschap. De situatie rondom de motoronderdelen is namelijk erg spannend. Zowel McLaren-coureurs Oscar Piastri en Lando Norris als Max Verstappen kunnen zich geen motorische problemen meer veroorloven, want met uitzondering van de uitlaat hebben alle drie de coureurs het maximumaantal toegestane motoronderdelen al verbruikt. "Het kan bijna niet anders [dat ze nog gaan wisselen]", stelt coureur & F1-analist Jeroen Bleekemolen. Welk circuit is het beste om een motor te wisselen? Hoe wordt bepaald hoeveel plekken straf een coureur krijgt? En gaat een gridstraf voor de beslissing zorgen in het kampioenschap? Dat en meer hoor je in de gloednieuwe F1 aan Tafel.
Win prijzen in podcast F1 aan Tafel
Natuurlijk zijn er ook weer prijzen te winnen tijdens het spel Raad het Autogeluid. Wat te denken van een volle tank brandstof voor je personenauto bij TinQ en een Flitsmeister One plus 1 jaar PRO.
Redenen genoeg om ook deze week weer te luisteren naar F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio.
Presentatie: Bas van Veenendaal
Redactie: Sjaak Böhmer
Video: Rob Steltman
Productie: Mario de Pizzaman
Eindredactie: Björn Smit
Vormgeving en montage: Marnix Westhuis
Disclaimer: Alle gebruik van hetgeen in deze podcast 'F1 aan Tafel' wordt opgemerkt is ongeoorloofd zonder expliciete schriftelijke toestemming ter zake verkregen van Grand Prix Radio en met inachtneming van een duidelijke bronvermelding met link.