Update 8-8-2020 12:16u
Naast Ferrari, McLaren en Renault heeft Williams ook aangegeven dat het in beroep wil gaan tegen de straf die de FIA het team van Racing Point heeft opgelegd. Die teams vinden de straf te licht. Ook Racing Point is het niet eens met de FIA, alleen met de reden dat ze vinden dat ze geen straf verdienen en volgens het reglement hebben gehandeld.
Teams hadden 24 uur de tijd om zich te melden bij de FIA als er bezwaren waren tegen de opgelegde straf. Vanochtend om 9:30u verliep die deadline en Williams en Racing Point hebben zich bij de groep teams bestaande uit: Ferrari, McLaren en Renault toegevoegd. De FIA heeft dit vanochtend bevestigd: ''We hebben van de volgende concurrenten berichten ontvangen om in beroep te gaan tegen het protestbesluit van Renault: Ferrari, McLaren, Racing Point, Renault en Williams."
Alle vijf teams hebben nu 96 uur de tijd om hun opties te overwegen en te beslissen of ze doorgaan met hun protest.
8-8-2020 09:43u
Ferrari, McLaren en Renault willen in beroep gaan tegen straf RP
In navolging van Ferrari willen ook McLaren en Renault in beroep gaan tegen de straf die de FIA heeft opgelegd aan Racing Point. De drie teams vinden de straf niet hoog genoeg, zeker omdat de autosportfederatie Racing Point schuldig heeft bevonden.
Na verschillende protesten van vooral Renault over de legaliteit van de brake ducts van de RP20, kwam vrijdagochtend het oordeel van de FIA. Racing Point moet een boete betalen van 400.000 euro en het team krijgt vijftien punten aftrek in het constructeurskampioenschap. De 'Pink Mercedes' mag de brake ducts echter wel blijven gebruiken en dit wordt door de meeste teams niet begrepen. Ferrari kwam als eerste team met het bericht naar buiten dat het in beroep wil gaan. Nu hebben McLaren en Renault zich daarbij toegevoegd.
Mattia Binotto, teambaas van Ferrari, heeft onder meer aan Motorsport.com het volgende verteld: ''We hebben eigenlijk veel meer vraagtekens bij dit hele proces en bij het hele concept van Racing Point. De uitspraak van vandaag is daarvoor niet afdoende. Het gaat nu alleen maar over de brake ducts, maar nog niet over het kopiëren van het hele concept. Dit is nog maar het topje van de ijsberg voor ons en we hebben meer opheldering nodig"