
Ferrari-teambaas Mattia Binotto is zeer te spreken over zijn twee coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz, maar hoopt dat de laatstgenoemde snel een probleemloos weekend zal hebben. De twee races na de zomerstop zijn namelijk alles behalve vlekkeloos verlopen voor de Spanjaard. In zowel Zandvoort als in Italië belandde Sainz namelijk in de muur.
Op zaterdagochtend verloor Sainz zijn Ferrari in de Ascari Chicane op het circuit van Monza, met een vrij grote klapper als gevolg. Hoewel de Spanjaard zijn weekend wel kon voortzetten, was op beelden van de crash te zien dat hij tijdens de crash vrij hard naar voren vloog. Sommige kijkers merkten zelfs op dat hij met zijn helm zijn stuurwiel geraakt zou hebben.
OEF! 😵
Carlos Sainz rijdt recht de muur in en dat ziet eruit als een pijnlijke nek 🤕Het is niet de eerste crash van de Spanjaard in de vrije training dit seizoen en de Ferrari-monteurs mogen weer aan de bak 🔧
De sessie ligt voorlopig stil 🚩#ZiggoSportF1 #F1 #ItalianGP🇮🇹 pic.twitter.com/TJjLICQLNP
— Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) September 11, 2021
Omdat de crash er anders uitzag dan gebruikelijk werden er vraagtekens geplaatst bij de veiligheid van de gordels van Sainz zijn Ferrari-bolide. FIA-wedstrijdleider Michael Masi heeft stellig op deze berichten gereageerd bij Autosport.com: “Ik denk dat de gordels gemaakt zijn om te rekken. Er zit een menselijk lichaam in, dus er moet wat speling zijn. Je kunt niet iedereen volledig vastbinden.”
HANS
"We zullen, zoals we bij elk groot of belangrijk incident doen, kijken wat we ervan kunnen leren. Of het nu gaat om de halo, de uitrusting of het ontwerp van de auto, er is altijd een constante evolutie om de veiligheid te verbeteren,” zo sluit Masi af.
Aan het HANS-systeem (Head And Neck Support red.) van de Ferrari-coureur lag het in elk geval niet. Op foto’s van na het incident is te zien dat deze nog gewoon op zijn plaats zat. Sainz zei zelf al het volgende erover: "Het was gewoon zo dat de impact zo zwaar was dat mijn hoofd veel naar voren ging en ik een beetje van de riemen meekreeg, maar niet van de HANS."
Lees ook: Groeten uit: Monza, de leukste momenten
Lees ook: Jack Plooij over bron vertrek Vettel: “Het was een coureur”
Lees ook: Palou wint en pakt leiding in IndyCar-kampioenschap