Op woensdagmiddag onthulde de Formule 1 gloednieuwe foto's van de F1-bolides voor 2026. Dit is wat we kunnen verwachten voor het aanstaande seizoen.
De afgelopen Grand Prix van Abu Dhabi markeerde de laatste race van het zogenaamde grondeffect-tijdperk. Volgend jaar zullen er drastische wijzigingen komen aan het technische aspect van de sport. De grootste veranderingen ten opzichte van 2025 zijn aangebracht aan de motoren. Ook de aerodynamica en het chassis gaan op de schop.

Foto: F1.com
Interessante veranderingen aan de motoren
Coureurs hebben vanaf 2026 keuze uit drie verschillende motorstanden. Op het stuur heeft men dan drie knoppen: 'boost', 'overtake' en 'recharge'. Deze drie standen geven ieder een andere inzet van het totale vermogen. Hieronder is te zien hoe deze knoppen eruit komen te zien.

Foto: F1.com
Te beginnen bij 'overtake'. Deze stand is alleen bedoeld om je voorligger aan te vallen. Je kan de modus gebruiken als je binnen één seconde van je voorganger zit. Het is eigenlijk de directe vervanging van de DRS.
De 'boost' stand is eigenlijk te vergelijken met het KERS-systeem, dat van 2009 tot 2013 gebruikt werd. De stand kan gedurende de hele ronde gebruikt worden en geeft de coureur toegang tot extra vermogen dat uit de batterij komt. Het vermogen dat de coureurs gebruiken via deze stand wordt opgeladen met de 'recharge' modus. In bochtige gedeeltes van circuits kan met deze stand de batterij juist weer opgeladen worden. De speling met deze drie standen zorgt voor meer strategische keuzes tijdens het racen.
Nieuwe karakteristieken
Volgend jaar zullen de auto's kleiner en minder zwaar worden. Waar het minimumgewicht in 2025 nog op 800 kg lag, bedraagt dat in 2026 nog maar 770 kg. Ook de banden en de vloer van de auto's worden kleiner. De onderkant van de auto moet daarbij beter in staat zijn om vuile lucht te verwerken. Dit zorgt er weer voor dat auto's elkaar beter kunnen volgen tijdens het racen, wat voor meer actie moet zorgen.
Dat is niet alles. Zo gaat F1 gebruikmaken van zogenaamde actieve aerodynamica. Coureurs hebben tijdens F1-sessies de mogelijkheid om verschillende vleugelstanden handmatig aan te passen op het stuur. Hiermee hebben coureurs en teams nog meer speling om tot de ultieme rondetijden te komen.
Lees ook: Helmut Marko geniet van vertrek bij Red Bull Racing: "De druk is weg"
Lees ook: Breaking: Grand Prix van Portugal vervangt Grand Prix van Zandvoort
Lees ook: Wereldkampioen Norris toont zelfkritiek: “Ik zei soms domme dingen”






