Formule 1 voor rookies – Nederlanders in de Formule 1, deel 2

images_Formule1_retro_Jos_Verstappen_Benetton1994

Max Verstappen is de vijftiende Nederlander die gaat racen in de Formule 1. Wij bespreken de Nederlanders die hem voorgingen in de koningsklasse van de autosport. Vandaag het tweede en laatste deel.

In de jaren tachtig racet Huub Rothengatter voor de teams van Spirit, Osella en Zakspeed. In 1984 maakt hij zijn debuut als Mauro Baldi besluit Spirit te verlaten. Ondanks dat Spirit geen snelle auto is, eindigt Rothengatter in Duitsland als negende en in Italië als achtste. Als Baldi terugkeert, moet Rothengatter het veld weer ruimen.

Beste prestatie Rothengatter

In 1985 neemt hij halverwege het seizoen bij Osella het stoeltje over van Piercarlo Ghinzani over die naar Toleman vertrekt. Ook Osella is geen topteam, maar Rothengatter eindigt in Australië op een zevende plaats, zijn beste Formule 1-prestatie.

Ondanks het kleine succes kan Rothengatter niet blijven bij Osella. Hij vindt emplooi bij Zakspeed dat een tweede auto inschrijft. Rothengatter perst er in Oostenrijk nog een achtste plaats uit, maar voor de rest is het kommer en kwel. In zijn laatste Formule 1-race, in Australië, valt hij uit.

Rothengatter managet Verstappen

Rothengatter keert in 1994 terug in de Formule 1. Dit keer als manager van Jos Verstappen. Verstappen heeft veel indruk gemaakt in de Formule 3. Hij wint de Marlboro Masters en het Duits F3-kampioenschap waarna hij door Benetton wordt aangetrokken als test- en reservecoureur.

Verstappen wordt meteen voor de leeuwen geworpen. Vaste rijder JJ Letho breekt een nekwervel bij een crash tijdens een test. Verstappen komt de eerste twee races in actie, maar finisht niet. Letho neemt zijn plek weer over, maar tegenvallende resultaten leiden ertoe dat Verstappen vanaf Frankrijk weer in de auto zit.

Verstappen op het podium

In Hongarije finisht Verstappen als derde als in de laatste ronde Martin Brundle zijn auto aan de kant moet zetten. Ook in België eindigt Verstappen als derde. Hij komt op Spa als vierde over de finish, maar schuift een plaatsje op door de diskwalificatie van teamgenoot Michael Schumacher. De laatste twee races zit Verstappen aan de kant. De meer ervaren Johnny Herbert heeft zijn plek overgenomen.

Verstappen wordt in 1996 door Benetton uitgeleend aan Simtek. Het wordt geen succes. Na de Grand Prix van Monaco vraagt de renstal faillissement aan. Verstappen keert het seizoen daarop niet terug bij Benetton, maar gaat racen voor Footwork. Het enige WK-punt scoort verstappen met een zesde plaats in Argentinië. Vervolgens rijdt hij voor Tyrrell, met een achtste plaats in Monaco als beste prestatie. In 1998 zit Verstappen zonder stoeltje, maar vervangt hij bij Stewart vanaf de Franse Grand Prix Jan Magnussen.

Aan de slag bij Arrows

Verstappen gaat daarna aan de slag als testrijder voor het Formule 1-project van Honda. Dat project wordt stopgezet als stuwende kracht achter het plan, Harvey Postlethwaite, plotseling overlijdt. Verstappen vindt onderdak bij Arrows en rijdt daar twee seizoenen. In die twee jaar scoort hij zes WK-punten met als beste resultaat een vierde plaats in Italië. Toch blijft Verstappen niet bij Arrows. Ondanks een contract wordt hij opzijgezet ten faveure van Heinz-Harald Frentzen.

In 2003 tekent Verstappen bij Minardi. Hij kan geen potten breken bij het achterhoedeteam. Een negende plaats in Canada is het hoogst haalbare. Aan het einde van het seizoen vertrekt hij bij de renstal en uit de Formule 1. Met meer dan honderd Grands Prix, twee podiumplaatsen en 17 punten is Verstappen de succesvolste Nederlandse Formule 1-coureur.

Albers tekent bij Minardi

Lang op een opvolger voor Verstappen hoeft Nederland niet te wachten. Minardi contracteert in 2005 Christijan Albers, die een succesvolle periode in de DTM achter de rug heeft. Tijdens de tumultueus verlopen Amerikaanse Grand Prix eindigt Albers als vijfde. Het levert hem vier WK-punten op. De teams die rijden met banden van Michelin besluiten uit veiligheidsoverwegingen niet van start te gaan. Hierdoor telt de race slechts zes deelnemers.

Vanaf Duitsland krijgt Albers bij Minardi gezelschap van een andere Nederlander: Robert Doornbos. Hij neemt het stuur over van Patrick Friesacher. Doornbos is een laatbloeier in de autosport. De Rotterdammer is een fanatiek tennisser. Een ontmoeting met Jacques Villeneuve tijdens de Grand Prix van België brengt hem op andere gedachten. Doornbos klimt daarna snel op in de autosportrangen. In 2004 wordt hij door Jordan aangesteld als testrijder waarna hij de overstap maakt naar Minardi. Een 13de plaats in Turkije en België zijn Doornbos’ beste resultaten.

Doornbos bij Red Bull

Minardi wordt verkocht aan Red Bull. Doornbos gaat aan de slag als testrijder voor Red Bull Racing. Als Christian Klien zijn stoeltje verliest, stapt Doornbos de laatste drie races in. In China en Brazilië eindigt hij als twaalfde, in Japan op een 13de plek. Het zijn de laatste meters in de Formule 1 van Doornbos.

Albers stapt na zijn eerste jaar in de Formule 1 over naar Midland, voorheen Jordan. Lang houdt Midland het niet vol. Op Monza wordt het team omgedoopt tot Spyker. Een tiende plaats in Hongarije is Albers’ beste prestatie. Ook in 2007 rijdt Albers voor Spyker, maar hij wordt na de Britse Grand Prix ontslagen. Een sponsor is in gebreke gebleven. Afgelopen zomer keert Albers verrassend terug op het paddock. Hij is kortstondig teambaas van het in financiële problemen geraakte Caterham.

Giedo van der Garde

Caterham is ook de werkgever van Giedo van der Garde. In 2013 gaat zijn droom eindelijk in vervulling. Helaas is Caterham een achterhoedeteam en komt Van der Garde niet verder dan een 14de plaats in Hongarije. Vervolgens tekent hij een testcontract bij Sauber met uitzicht op een racezitje in 2015. Helaas verkeert de Zwitserse renstal dermate in financiële problemen dat de keuze valt op een coureur met diepere sponsorzakken.

Lees ook deel 1 over Jan Flinterman, Dries van der Lof, Carel Godin de Beaufort, Ben Pon, Gijs van Lennep, Bob Hayje, Michael Bleekemolen en Jan Lammers.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden