Formule 1 voor rookies - Waarom kost F1 zoveel geld?

images_Formule1_2015_coureurs_Giedo_van_der_Garde_Sauber-F1-2015-Melbourne-9_maart_2015

Geld is een terugkerend onderwerp in de autosport en vooral in de Formule 1. Teams kampen met geldproblemen, het vinden van geldschieters is lastig. Wat is hier de oorzaak van en waarom kost Formule 1 zoveel geld?

Het is simpel: om te winnen moet er geld uitgegeven worden. Het doel en de verplichting is om te winnen en daar zal het uitgavepatroon aan aangepast worden. Zo is het altijd geweest en zo zal het waarschijnlijk altijd blijven. 

Een aantal zaken die in zekere mate een zware stempel drukken op de budgetten in Formule 1 zijn de bolides, de motoren en de faciliteiten om een Grand Prix heen. Red Bull had voor het seizoen 2013 bijvoorbeeld een budget van 470 miljoen euro. Hiervan ging een kwart op aan de ontwikkeling van de auto, nog eens een kwart werd gestopt in de motoren.

Een ander belangrijk onderdeel van de budgetten die Formule 1-teams verbruiken is de hospitality voor sponsoren. Een sponsor investeert soms wel honderd miljoen per jaar in een team en verwacht daarvoor wat terug te krijgen tijdens een Grand Prix-weekend. De grote motorhomes met vergaderzalen, catering en faciliteiten voor de sponsoren kostten in 2013 bij Red Bull 13 miljoen euro.

Ook de FIA heft een bedrag van de teams voor deelname. De inschrijving van een team met twee auto’s kost ongeveer 3,5 miljoen euro per seizoen. Toch is dit een fractie van de eerder genoemde bedragen. Ook het testen voorafgaand en soms tijdens het seizoen eisen voor kleinere teams een belangrijk deel van het budget. Red Bull spendeerde in 2013 bijna veertien miljoen euro aan het testen van de auto’s.

Ook de coureurs kosten geld, ze verdienen uiteraard een boterham met het racen. Toch zijn er ook een x-aantal coureurs die betalen voor een zitje. *Daarover later meer.* Dan is er tot slot nog de post ‘overig’. Onder deze post valt nog eens 125 miljoen euro waar onder meer de logistieke operaties van betaald worden. De teams zijn voornamelijk in Europa gevestigd en kunnen tijdens de races ‘hier’ gewoon per asfalt vervoerd worden. Dat gaat echter anders naar de Grand Prix’ van Japan, Australië en Rusland. Per seizoen reizen de teams ongeveer 160.000 kilometer.

Kosten binnen een team (gegevens van Red Bull 2013):

Totaal: 470 miljoen euro

Ontwikkeling motor   130   
Ontwikkeling auto 125   
Hospitality    13   
Testen    15   
Coureurs    47   
Inschrijving     3,5   
Overige kosten 130   

De bodem in zicht

Afgelopen jaar moesten twee teams voortijdig het seizoen beëindigen wegens financiele problemen. Caterham komt voorlopig niet terug in de Formule 1, Manor F1 keert wel terug met een begroting van rond de 82 miljoen euro. Een hoog bedrag, maar een peuleschil in vergelijking met de grote teams. Ter vergelijking: Red Bull begon 2014 met een budget van 425 miljoen euro. Bij Marussia werkten in 2014 200 mensen terwijl Red Bull een personeelsbestand heeft van meer dan 700 mensen. 

Niet alleen Manor/Marussia en Caterham hebben te maken met financiële problemen, ook de betere teams als Sauber, Force India en Williams hebben het moeilijk met de oplopende kosten van de sport. De zaak met Giedo van de Garde die nu speelt legt dat pijnlijk bloot.

Bezuinigen?

Dat kan en moet beter, vinden insiders. Kosten van ontwikkeling, testen en activiteiten tijdens een Grand Prix-weekend kunnen gekort worden met een betere samenwerking tussen teams. Zo zouden de minder grote teams gebruik kunnen maken van hetzelfde chassis of worden deals voor motoren aangepast.

Topteams realiseren dat de manier van investeren en uitgeven op deze manier niet volgehouden kan worden in de toekomst. Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft zich meermaals kritisch uitgelaten over de duurzaamheid van Formule 1.

Formule 1-baas Bernie Ecclestone heeft plannen om de sport toegankelijker te maken met de introductie van zogenaamde klantenauto’s. Deze auto’s moeten rond de 20 miljoen euro per team kosten. De reacties zijn niet allemaal positief, legt Ecclestone uit: "Dit is een plan dat het verschil maakt tussen de mensen die op de centen moeten letten, en degene die daar niet op hoeven te letten. Grote teams denken dat dit een negatieve invloed heeft op Formule 1. Deze teams hebben altijd in een rijke ‘straat’ gewoond en denken dat ze nu in een ‘arme wijk’ gaan wonen."

Het verschil tussen de teams is nog steeds te groot, volgens Ecclestone: "Er zijn teams die werken met 500 miljoen budget en teams die het doen met 120, het is te veel. Een klus die uitgerekend Ecclestone op zal moeten lossen..

Overzicht: Budgetten (in miljoen euro) en personeel in 2014:

Team Budget   Personeel
Red Bull 425 710
Ferrari 410 700
Mercedes 300 610
McLaren 230 630
Lotus 160 500
Williams 150 580
Sauber   85 320
Toro Rosso     80 300
Force India   75 330
Caterham   70 350
Marussia   60 200

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden