Introductie MotoGP deel 2: de favorieten

images_Formule1_2015_coureurs_max_melbourne_Max_Verstappen_Toro_Rosso_Melbourne_FP1_04

Zondag is in Qatar de eerste MotoGP van het seizoen 2015. Wie zijn de favorieten en op welke motoren rijden ze? En wie zijn andere opmerkelijke coureurs om in de gaten te houden?
De top 4 van het vorige seizoen is ook nu weer favoriet. Zij, de vier ‘aliens’, zijn de enigen die de afgelopen jaren wedstrijden hebben gewonnen. Maar er zijn kapers op de kust, als de tests van het voorseizoen tenminste niet bedriegen.

De favorieten

Marc Marquez, Repsol Honda

Meteen in zijn debuutjaar (2013) in de MotoGP werd Marc Marquez op 20-jarige leeftijd wereldkampioen – de jongste ooit. Dat die titel geen toevalstreffer was, bewees de Spanjaard door zijn kunstje vorig jaar te herhalen. Hij won de eerste tien races en bouwde daarmee zo’n voorsprong op dat hij met drie wedstrijden te gaan de wereldtitel al binnen had. Zijn concurrenten roemen Marquez om zijn spectaculaire rijstijl, zijn niet aflatende strijdlust en de gave zijn machine onder controle te houden waar anderen al lang onderuit waren gegaan. Torenhoge favoriet. Blijft ondanks dat hij wereldkampioen is, rijden met zijn vaste nummer 93 voor op de Honda. 

Valentino Rossi, Movistar Yamaha

De zevenvoudig wereldkampioen in de koningsklasse is de grote publiekslieveling. Geen enkele andere coureur heeft wereldwijd zoveel fans als de inmiddels 36-jarige Valentino Rossi. De inmiddels oude vos stond vorig jaar op het punt om te stoppen, nadat hij een paar jaar ‘droog’ had gestaan, maar hervond het heilige vuur mede dankzij Marquez, die hij vaak omschrijft als een jongere, verbeterde versie van zichzelf. De laatste wereldtitel van de Italiaan dateert alweer van 2009, maar met twee overwinningen en dertien podiums maakte Rossi vorig jaar een ware revival door. Yamaha wist hem bovendien te voorzien van een steeds beter wordende machine, waarmee VR46 opnieuw tot de kanshebbers behoort.   

Jorge Lorenzo, Movistar Yamaha

Jorge Lorenzo behaalde zijn twee MotoGP-titels (2010 en 2012) mede dankzij zijn Nederlandse begeleider Wilco Zeelenberg, die de soms iets te heetgebakerde Spanjaard in het gareel kreeg. Door een twee keer gebroken sleutelbeen kon Lorenzo in 2013 net niet genoeg strijd bieden aan Marquez. In 2014 had hij als gevolg van die dubbele sleutelbeenbreuk een conditionele achterstand aan het begin van het seizoen, waardoor hij een valse start maakte. Ook reglementswijzigingen, waarop de Yamaha moest worden aangepast en Lorenzo zijn vloeiende rijstijl moest veranderen, maakten dat hij het jaar met een achterstand begon. In de tweede helft kwam de man van Mallorca sterk terug en die vorm lijkt hij dit seizoen door te trekken. Intelligente rijder die in staat is een hele wedstrijd hetzelfde hoge tempo te rijden en daarom door Zeelenberg ook wel iRobot wordt genoemd. 

Dani Pedrosa, Repsol Honda

De teamgenoot van Marc Marquez heeft er al vaak dichtbij gezeten, maar wist nog nooit wereldkampioen in de MotoGP te worden. Weet Pedrosa vanaf de start weg te komen, dan is de kans groot dat hij wint. Wordt de druk op hem echter opgevoerd, dan wordt het moeilijker. De Spanjaard moet nogal eens wedstrijden missen wegens blessures. Bepaald niet de kleurrijkste en meest charismatische van de vier aliens, maar wel al vele jaren goed voor minimaal een paar overwinningen per jaar. 

Outsiders

Andrea Dovizioso, Ducati

Bij Ducati is het al jarenlang sukkelen – zelfs Valentino Rossi kon er geen deuk mee in een pakje boter rijden – maar nu lijken de Italianen het lek toch boven te hebben. Andrea Dovisiozo, de nummer 5 van vorig seizoen, was althans goed bezig bij de tests in Maleisië en sloot de laatste testreeks in Qatar af met de snelste tijden. Ook Dovizioso’s teamgenoot Andrea Iannone kreeg de Duc aardig rond. Ducati kreeg toestemming om in de ‘open klasse’ mee te doen, in plaats van als fabrieksteam, maar moet die status wijzigen bij een overwinning. En die zou er zomaar eens aan kunnen komen.

Cal Crutchlow, CWM LCR Honda

De charismatische en zeer uitgesproken Cal Crutchlow wilde per se fabriekscoureur worden, maar keerde al na een seizoen Ducati teleurgesteld de rug toe om weer op een satellietmachine uit te komen. Behaalde heel aardige resultaten in het verleden op de satelliet-Yamaha en op de Honda van het team van Lucio Cecchinello was de Britse vechtjas in de preseason tests een van de snelsten. Schuwt het duel niet en is alleen daarom al de moeite waard om in de gaten te houden. 

Nieuw en opmerkelijk

Jack Miller, CWM LCR Honda

De meeste MotoGP-rijders hebben de voorstadia van Moto3 en Moto2 doorlopen of komen vanuit het WK Superbikes. De Australiër Jack Miller echter stoomde meteen vanuit de Moto3 door naar de MotoGP. Dat leverde wel wat geharrewar over contracten op, maar Honda wilde Miller per se in de MotoGP hebben, waar hij teamgenoot is van de al even uitgesproken Crutchlow. 

Maverick Viñales, Suzuki Ecstar

Suzuki maakt zijn rentree in de MotoGP na een aantal jaren afwezigheid. Met Maverick Viñales heeft het Japanse merk een van de grootste talenten aan boord, waarvan wordt aangenomen dat hij, mits op de juiste machine, kan uitgroeien tot een belangrijke concurrent voor Marc Marquez. Op de Suzuki is de Spanjaard daar zeer waarschijnlijk nog niet toe in staat. De combinatie van rijder en machine moet in ieder geval nog groeien in de MotoGP.

Marco Melandri, Aprilia Gresini

In 2005 was Marco Melandri de grootste concurrent van Valentino Rossi in de strijd om de wereldtitel, maar daarna ging het bergafwaarts totdat de Italiaan de overstap maakte naar World Superbikes. Daar was hij tamelijk succesvol, zodat Aprilia de ervaren Melandri erbij wilde hebben bij de terugkeer van het merk in de Grand Prix. De tests verliepen echter rampzalig: Melandri eindigde als allerlaatste en moest zelfs 2 seconden toegeven op zijn teamgenoot Álvaro Bautista. 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden