Over vier dagen wordt in Melbourne de eerste Grand Prix van 2019 verreden. Hoe zijn de renstallen uit hun winterslaap gekomen en wat kunnen we in Australië van ze verwachten? Tot aan de Grand Prix van Australië bekijken we elke dag de voorbereiding van een van de tien teams. Vandaag Mercedes.
Mercedes (aantal rondes: 1.190)
Snelste tijd:
Lewis Hamilton – 1:16.224 (C5)
Valtteri Bottas – 1:16.561 (C5)
Het had er vorig jaar een half seizoen lang alle schijn van dat de hegemonie van Mercedes door Ferrari werd verbroken. De Zilverpijlen hadden, zeker in het begin van het seizoen, niet de snelheid om de Italiaanse stal tegenstand te bieden. Toch kwam het - mede door een extreem sterke Lewis Hamilton - meer dan goed en mocht de Brit zich al drie races voor het eind kampioen noemen. Maar of hij daar dit jaar ook in zal slagen is zeer de vraag.
Gezien de lijn die Ferrari heeft ingezet is het niet ondenkbaar dat het team inderdaad met de snelste auto naar Melbourne is afgereisd. Onder leiding van de technische baas Mattia Binotto, inmiddels gepromoveerd tot teambaas, werd het gat met Mercedes in de afgelopen twee jaar gedicht.
Die lijn leek zich tijdens de wintertest door te zetten. Ferrari was snel en reed gemakkelijk snelle rondetijden. Hamilton en Valtteri Bottas daarentegen waren allesbehalve tevreden over hun nieuwe strijdwapen. Volgens Bottas was er na de eerste testweek nog een hoop werk aan de winkel. Volgens Hamilton was het gat naar Ferrari zelfs een halve seconde.
Toch zijn er ook aanwijzingen dat Mercedes ouderwets aan het sandbaggen is. Het team ging 1.190 keer het Circuit de Catalunya rond en maakte daarmee verreweg de meeste kilometers van iedereen. Daarmee stelt het team zichzelf in staat om, mocht de snelheid inderdaad te laag zijn, snel naar een oplossing te zoeken. Wat je uit die cijfers ook kan afleiden is dat de motot - opnieuw - extreem betrouwbaar is.
De testwinter van Mercedes deed erg denken aan die van 2016. Ook toen was Ferrari heer en meester tijdens de winter en reisde het als favoriet af naar Melbourne. Toch was het Hamilton die toen, met bijna een seconde voorsprong op de Ferrari's, de pole wist te pakken.
Onze analyse
Mercedes is een van de lastigste teams om een prognose op te geven. Mocht het team inderdaad snelheid tekort komen, dan zal het wellicht voor Melbourne al met een grote update komen. Toch mag je er gezien de afgelopen jaren vanuit gaan dat Mercedes ook in 2019 een auto heeft om wereldkampioen te worden. Tel daar een in vorm verkerende Hamilton bij op en de Zilverpijlen zullen ook gewoon in Melbourne op de eerste startrij staan.