Slechts twee van de vier Renault-motoren haalden de finish in Melbourne. Daniel Ricciardo finishte als zesde en debutant Carlos Sainz kwam in zijn Toro Rosso als negende over de streep. Max Verstappen en Red Bull-collega Kvyat (foto) strandden met motorproblemen. De rijders deden er nuchter over, maar de bazen waren openlijk boos.
Red Bulls adviseur Helmut Marko stelde voor de race al vast dat het niet goed zat: "Ten opzichte van het testen in Barcelona hebben wij een stap achteruit gezet." En dat terwijl naaste rivalen Williams en Ferrari, met ook nog eens Red Bull-kampioen Vettel achter het stuur, juist een grote sprong vóóruit heeft gemaakt. Dat het vervolgens in de race ook weer niet goed ging leidde tot spoedoverleg en een reeks directe en indirecte hints naar buiten toe dat een scheiding tussen Red Bull en Renault aan de orde is.
Het huwelijk tussen beide bedrijven duurt nu acht jaar en leverde acht titels op: vier van Vettel als rijder en vier als constructeur. De periode van dat succes ligt echter alweer ruim een jaar achter ons en het zicht op herstel is er momenteel even niet. Topontwerper Adrian Newey heeft vanwege de restrictieve reglementen meer afstand genomen van het team en Renault mort al een tijd dat zij te weinig erkenning krijgen voor hun aandeel in het geheel. Een verandering die tijdens het huwelijk heeft plaatsgevonden is immers ook dat Red Bull steeds meer op eigen initiatief doet en steeds minder kennis bij Renault betrekt. Het huwelijk is wat meer een LAT-relatie geworden.
Dit weekend en vandaag kwam alles onder een vergootglas te liggen. In de paddock was zaterdag druk overleg tussen Red Bulls Christain Horner en Helmut Marko met Renaults F1-baas Cyril Abiteboul. Gisteren schoof ook Toro Rosso-teambaas Franz Tost aan. Na afloop daarvan kwamen de berichten en geruchten, waarbij ook Red Bull-eigenaar Dieter Mateschitz werd geciteerd. De teneur: Red Bull en Renault overwegen een scheiding.
Renault wil daarbij zelf weer een fabrieksteam runnen, waar Toro Rosso een van de kandidaten voor is (net als bijvoorbeeld Sauber en Force India). Het kan dus aantrekkeljk zijn voor Mateschitz om Toro Rosso te verkopen. Het andere eigen Red Bull-team moet vervolgens een nieuwe motor zoeken. Mercedes zal dat waarschijnlijk niet worden, aangezien die fabriek al aan vier teams levert. Ferrari hebben ze eerder als partner gehad, maar dat zal niet zitten te springen om een klantenteam met dezelfde hoge ambities. Honda is nog een te groot risico. Als laatste is er Volkswagen, dat wel/niet naar de Formule 1 wil. Voor 2017, als er weer wijzigingen aan de motoren komen, is dat laatste wellicht een optie. Voor dit en volgend seizoen ligt een oplossing niet direct voor de hand. De beide echtgenoten zijn voorlopig nog veroordeeld tot elkaar.
Foto: Infiniti Red Bull Racing
RedBull weg uit F1 beetje overtrokken. Mateschitz uitstappen /verkopen kan wel. Team heeft tot 2020 verplichting aangegaan te zullen racen
— Olav Mol (@Olav_Mol) 16 maart 2015