De redactie van Grand Prix Radio blikt terug op het afgelopen Formule 1-seizoen en vandaag staan de kampioenen van Mercedes centraal. De renstal onder leiding van Toto Wolff wint voor de vijfde maal op rij niet alleen de rijderstitel met Lewis Hamilton, zijn vierde voor Mercedes en vijfde in totaal, maar is ook weer de beste bij de constructeurs.
Na een jaar waarin Ferrari Mercedes het vuur aan de schenen heeft gelegd, wordt in 2018 de Italiaanse renstal opnieuw de voornaamste uitdager gezien en de vorm van Red Bull Racing tijdens de wintertests doet vermoeden dat een machtswisseling in de Formule 1 aanstaande is.
Niet het beste totaalpakket
Lewis Hamilton en Valtteri Bottas beschikken met de W09 over een snelle auto, maar in vergelijking met de SF71H van Ferrari heeft Mercedes dit keer niet het beste totaalpakket. Waar concurrent Red Bull Racing wisselvallig aan het seizoen begint en daarmee op achterstand raakt, schiet Ferrari sterk uit de startblokken met overwinningen in Australië en Bahrein.
Pas tijdens de vierde race, in Azerbeidzjan, staat Mercedes met Hamilton op de hoogste trede van het ereschavot. De Brit heeft daarbij niet te klagen over geluk. Hij profiteert van pech van teamgenoot Bottas, die drie ronden voor het einde lek rijdt.
Ook veel punten op slechte dagen
Het is de eerste van in totaal elf overwinningen voor Hamilton in 2018. De zege is kenmerkend voor de Brit dit seizoen die naar eigen zeggen beter rijdt dan ooit. Ook op de dagen waarop het niet zo goed gaat, pakt de Mercedes-coureur ook veel WK-punten. Zijn voornaamste concurrent Sebastian Vettel heeft ook slechte dagen, maar scoort op die dagen beduidend minder punten.
Het beste voorbeeld daarvan is de Grand Prix van Duitsland. Vettel lijkt op Hockenheim onbedreigd naar de overwinning te rijden als hij zich halverwege vergaloppeerd en in de grindbak beland. Geen punten voor de Duitser en 25 voor Hamilton, die na een slecht verlopen kwalificatie de race wint.
Sprint Hamilton
Het is een tik voor Vettel, die rept over een "kleine fout met grote gevolgen". Hij wint nog wel de Belgische Grand Prix, maar dat blijkt zijn laatste overwinning van het seizoen. Hamilton trapt het gaspedaal in en wint vier races op rij. Eerst zegeviert hij in Italië en daarna staat er geen maat op de Brit in Singapore, Rusland en Japan.
Hamilton verstevigt hiermee de basis voor zijn vijfde wereldtitel, die hij verovert in Mexico. Met nog twee races op het programma is een vierde plaats voldoende voor de vijfde titel voor de Brit. Daarmee passeert hij Alain Prost en evenaart hij Juan Manuel Fangio. Met zeven wereldtitels is Michael Schumacher nog altijd de onbetwiste nummer een.
Podiumplaatsen
Ondanks de winst van de titel is het opvallend dat er in Mexico geen Mercedes-coureur op het podium staat. Het is overigens pas de tweede keer dit seizoen dat er niet minstens een van coureurs van de zilverpijlen op het ereschavot staat. Dat is ook het geval in Oostenrijk, waar zowel Hamilton als Bottas uitvalt.
Bottas staat dit seizoen in de schaduw van zijn Britse teamgenoot. De Fin staat acht keer op het podium, waarvan zeven keer op de tweede trede, maar een overwinning zit er niet in. Een lekke band zit een zege in Bakoe in de weg. Ook slaagt Bottas er niet in zijn pole position in Oostenrijk en Rusland te verzilveren. In Oostenrijk valt hij uit en in Rusland krijgt hij de opdracht van het team om Hamilton voorbij te laten.
Wingman
De teamorder laat duidelijk zien wie de eerste coureur is bij Mercedes. Bottas wordt door teambaas Toto Wolff dan ook omschreven als 'de ideale wingman', een typering die slecht valt bij de Fin. Desondanks is Mercedes tevreden over Bottas en beloont hem vlak voor de zomerstop met een nieuw contract.
Na de zomervakantie valt Bottas niet meer buiten de top vijf. Mede hierdoor schrijft Mercedes in Brazilië de vijfde constructeurstitel op zijn cv. Na Ferrari, in de periode 2000-2004, is Mercedes het tweede team dat vijf dubbeltitels op rij haalt.