Stuursysteem Mercedes onderwerp van gesprek op testdag 2

Schermafbeelding-2020-02-20-om-19.06.13

Het ging in de paddock maar over één ding tijdens de tweede testdag in Spanje, de nieuwe innovatie van Mercedes. Het concept houdt in dat de voorwielen op het rechte stuk wat naar binnen wijzen wat zorgt voor minder banden-degradatie en een hogere topsnelheid. Het ‘DAS’ systeem genoemd. Mercedes claimed dat het systeem veilig en legaal is.

 Door het stuur naar zich toe te trekken, kunnen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas de voorwielen van hun auto wat meer naar binnen laten wijzen. ‘Toe in’ genoemd. Vlak voor de bocht kan de rijder het stuur weer van zich af duwen om de wielen weer in de originele ‘toe-out’ instelling te zetten. Dit systeem moet helpen tegen oververhitting in de banden. Doordat de wielen rechter staan wordt de hitte gelijker verdeeld over de banden wat helpt tegen degradatie van de banden. De reden dat de banden niet altijd zo staan is om onbalans in de auto te voorkomen bij het insturen. Vandaar dat het zo een innovatieve uitvinding van Mercedes is om twee configuraties van ‘toe’ te gebruiken.

Ondanks het nieuwe systeem had Mercedes een probleem aan het eind van de testdag. Valtteri Bottas kwam binnen tijdens zijn long-run met elektronische problemen en zou daarna ook niet meer de pitstraat uitrijden. Mercedes was tevens niet de snelste, wat natuurlijk niets zegt, maar het had ook niet het meest aantal ronden in tegenstelling tot de eerste testdag. Romain Grosjean was namelijk de man met de meeste kilometers achter zijn naam, hij reed 158 ronden. De snelste tijd was uiteindelijk voor Kimi Raikkonen met een 1.17:091. Later in de sessie zou hij met nog 17 minuten te gaan de eerste rode vlag van 2020 veroorzaken.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden