Top en Flop: Grand Prix van Abu Dhabi de Race

max-gedragn

We zijn getuige geweest van autosporthistorie met Max Verstappen die zondagmiddag de race van zijn leven wint. In de allerlaatste raceronde weet hij na een controversiële beslissing van de FIA omtrent de safetycar-situatie de grand prix op ongekende wijze te beslissen door zijn bolide naast die van Lewis Hamilton te remmen en de plek niet meer uit handen te geven. We blikken terug, voor de allerlaatste keer, met de topprestaties van de coureurs tijdens de race van Abu Dhabi en de prestaties  die tegenvielen in het laatste weekend van het seizoen. Dit is Grand Prix Radio's laatste 'Top en Flop' van  het seizoen, met in deze aflevering de Grand Prix van Abu Dhabi.

Top

Max Verstappen

Natuurlijk beginnen we met niemand minder dan de kersverse, geschiedenis schrijvende wereldkampioen van de Formule 1, afkomstig uit Nederland. Max Verstappen wint zijn eerste WK-titel op een manier die niemand had kunnen voorspellen voorafgaand aan de race. Hij zet zijn auto er gewoon naast, in de allerlaatste ronde, op de zachtere band en rijdt als eerste over de finish. We zullen jarenlang de boordradio na de finish, de beelden met vader Jos Verstappen en het Wilhelmus op het podium met de bokaal in zijn hand aanschouwen. Zegt het voort: Max Verstappen is Wereldkampioen 2021!

Max-Verstappen-met-vlag-700x438
Foto: Red Bull Content Pool (Bryn Lennon/Getty Images)

Spektakel in de laatste ronde

Om het spektakel in de laatste ronde nog eens te beleven, vertellen we niet veel, maar willen we nog één keer de beelden delen waar menig Formule 1-fan een snellere hartslag van zal krijgen. Kijk en geniet nog één keer van het harde maar eerlijke racegevecht tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen, dat uiteindelijk uitliep op een historische zege voor de Nederlander:

Carlos Sainz

Een podiumplek die wellicht wat ondergesneeuwd werd door de WK-titel van Verstappen, is die van Carlos Sainz. Sainz was op de goede plek op het goede moment en wist een podiumplek te bemachtigen tijdens de laatste race van het seizoen. Dit bekroont een goed seizoen voor de Spanjaard, waarin hij voor het eerste jaar in de rode bolide van Ferrari mocht stappen, naast een ander jong talent, genaamd Charles Leclerc. Eerstgenoemde weet in zijn eerste seizoen zijn teamgenoot te verslaan en het jaar af te sluiten met een troffee. Een succesvolle afsluiting dus voor Carlos Sainz, die zijn podiumplaats verdiende na het harde werken en het bij ekaar rapen van de punten in maarliefst vijftien opeenvolgende races!

Alpha Tauri

Het zusterteam van Honda kent een enorm goed weekend. Beide coureurs kwalificeren goed en hebben zicht op een mooie puntenfinish tijdens de race. Vooral Yki Tsunoda zit heel het weekend al goed in zijn vel en neemt teamgenoot Pierre Gasly op sleeptouw. Dit resulteert in een goede eindklassering na de race in Abu Dhabi. Ze finishen namelijk samen achter de top drie op P4 en P5 en nemen zo voor Honda en Alpha Tauri een mooi aantal punten mee naar huis. Een goede afsluiter van het seizoen dus, voor een team in de middenmoot dat zich de laatste paar weken heeft laten zien en menig concurrent heeft laten nadenken. Een mooi 2022 in het verschiet voor het team? We gaan het zien.

yuki-abu-dhabi-race-700x444
Foto: Red Bull Content Pool (Peter Fox/Getty ImagesMa

Lewis Hamilton

We kunnen niet anders dan de grootmeester een plek te geven in de topprestaties van de race in Abu Dhabi. Op het Yas Marina Circuit vloog de Brit namelijk over de baan en deed een beetje pech na de crash van Latifi vijf ronden voor het einde, hem uiteindelijk deas om. Dit neemt niet weg dat we allemaal hebben kunnen zien hoe hard hij en zijn Mercedesbolide over het circuit scheurden. Hamilton had de snelheid, maar niet het geluk. Daarom een zeer terecht compliment naar de zevenvoudig wereldkampioen dat hij, na zo'n enorme tegenslag op het einde, toch respect toont naar Max Verstappen en hem zijn oprechte felicitaties gunt. Maximale sportiviteit en dat is wat Lewis, en natuurlijk beide heren, verdienen na het neerzetten van een ongelofelijk mooi seizoen als deze.

Sergio Pérez

Aan de eindklassering niet te zien, maar zeker wel verdiend. Segio Pérez speelde een belangrijke rol in het behalen van het kampioenschap voor Max Verstappen. Hij was namelijk degene die de Brit zes seconden liet inleveren ten opzichte van Max Verstappen tijdens een één tegen één op de baan. Een hele ronde je concurrent, in een snellere auto en op betere banden achter je houden, is een dik compliment waard. 'Checo' zorgde voor vuurwerk en fans op de puntjes van hun stoelen. Hij hield het kampioenschap levend. Als we voor alle (Nederlandse) fans mogen spreken: "Dankjewel Checo".

Flop

Alfa Romeo

Niet de afsluiting van het seizoen waarop het team had gehoopt. Al helemaal niet voor Kimi Räikkonen, die het Formule 1-leven achter zich laat na 349 races te hebben gereden. Maar natuurlijk geldt ook voor Antonio Giovinazzi een treurig afscheid, als we hem komend jaar niet meer terug zullen zien op de Formule 1-grid. Geen goede laatste race met punten of überhaupt het zien van de geblokte vlag voor Alfa Romeo, maar de 'Driver Of The Day' stemmen maken wellicht nog wat goed voor Kimi Räikkönen. Al zal hij er zelf wellicht niet veel om geven, de fans laten hun liefde voor de Fin blijken. Zo deed het team dat ook voor beide heren door middel van aanpassingen op de bolides in het laatste raceweekend. Ferrari, oud team van Kimi, had ook nog een mooi gebaar in huis:

Nikolas Latifi

De Canadees heeft een slecht weekend achter de rug. Eerst eraf gereden door een 'rookie' die de vrije training van je teamgenoot komt overnemen, daarna, op de kwalificatie na, elke sessie achter je teamgenoot eindigen én vijf ronden voor het einde van de race de muur in rijden. Een weekend om snel te vergeten dus voor Latifi. Het is zijn tweede siezoen in de Formule 1 en hij ziet komend jaar zijn teamgenoot vertrekken naar de kampioen bij de constructeurs voor de afgelopen acht (!) seizoenen. Hiermee zal hij voormalig Torro Rosso en Red Bull-coureur Alexander Albon naast hem krijgen. Weet Latifi zich na de zomerstop te herpakken in het nieuwe seizoen en zichzelf en Williams naar een hoger niveau te tillen?

De wedstrijdleiding

Was het nu top, of was het een flop? Menig Formule 1-fan zal er een discussie over voeren. De ingrepen van de FIA waren afgelopen weekend in Saoedi Arabië al controversieel, maar in Abu Dhabi, de allesbeslissende wedstrijd, krijgen ze ook weer de poppen aan het dansen. Vooral het kamp van Mercedes is niet blij met de beslissingen gemaakt door de wedstrijdleding. Zo vinden zij dat Max Verstappen te veel slingerde, Hamilton inhaalde bij de safety car en de beslissing wat betreft het wel of niet inhalen van de safety car door achterblijvers echt niet kunnen. In onze ogen behoort de wedstrijdleiding bij de flops van het weekend. Niet omdat wij voorkeur hebben, maar omdat beslissingen die worden genomen geen vastigeheid meer aantonen. Dit is de FIA aan te rekenen. Er moet duidelijkheid en structuur zijn, anders kun je geen wedstrijd leiden. Een leerpunt dus, voor Michael Masi en zijn compagnons.

Daniel Ricciardo

De snelheid van de McLaren bolides is al een aantal wedstrijden minder goed dan voorheen, maar hierbij kan de coureur uitblinken en de prestaties naar een hoger niveau tillen dan de auto toestaat. Dit is voor Daniel Ricciardo niet helemaal gelukt en de Australiër blijft in een ongelukkige fase in zijn carrière steken. Ricciardo weet al enige tijd niet te overtuigen en ook tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi is dit wederom het geval. Hij finisht buiten de punten en ziet teamgenoot Lando Norris, die vanaf P3 de race startte, wel de punten binnenslepen voor het team. Één ding is zeker, Ricciardo moet zich verbeteren om weer terug in een goede flow te komen voor komend seizoen.

2021AbuDhabiGrandPrixSaturdayGP2122_111511_2ST6214-700x467
Foto: McLaren Media Centre

 

Lees meer: F1-kampioen Max Verstappen: “Wil rest van mijn leven bij Red Bull blijven!”

Lees meer: Lewis Hamilton na nederlaag: “Nooit opgegeven”

Lees meer: Max Verstappen wereldkampioen na bizarre slotfase

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen