Mercedes is al jaren de karrentrekker wat betreft het Formule 1 gala. De afgelopen zeven jaar was het steeds de Duitse renstal die er met beide titels vandoor ging. Dit jaar is er echter een hevige concurrentiestrijd gaande met Red Bull voor deze WK-titels. Toto Wolff beweert dat Mercedes in deze strijd te veel punten heeft laten liggen de laatste races en dat ze moeten maximaliseren om nog kans te maken op zowel het coureurs- als contructeurskampioenschap.
"Op een of andere manier krijgen we het niet voor elkaar onze punten te maximaliseren", stelt Wolff na de Grand Prix van Rusland. Hoewel de Silver Arrows er in Sotsji met de winst en een P5 vandoor gingen, is de teambaas van Mercedes nog niet tevreden. "We kwamen als eerste en vijfde over de streep afgelopen weekend, maar Max kwam enorm sterk terug nadat hij achteraan het veld startte en zijn P2 is geen goede uitslag voor ons in het WK."
Agressief de aanval zoeken
Wolff is dus duidelijk nog niet gerust. We zijn wat gewend wat betreft de uitspraken vanuit het kamp van Mercedes de laatste jaren, maar met de underdogpositie innemen zijn de meesten nu toch wel klaar. Ook Wolff lijkt de resultaten nu in eigen hand te nemen en streeft naar een duidelijke aanpak voor het resterende F1-seizoen. "We moeten vanaf nu doorzetten en aanvallend racen. We moeten alles agressief benaderen en de punten maximaliseren."
"Op dit moment is niemand echt goed in het maximaliseren van de punten, ook Red Bull niet. Het is dus van belang dat we niet verdedigend, maar aanvallend gaan denken." Het strijdplan van Mercedes lijkt dus duidelijk. Nadat Hamilton eindelijk weer eens won in Sotsji, kan dit zijn vertrouwen weer goed doen en zorgt dit wellicht weer voor een nieuwe impuls. Echter zal het Duitse team met beide auto's resultaten moeten gaan halen om de voorsprong van 33 punten op Red Bull in het constructeursklassement te behouden.
Dit bericht bekijken op Instagram
Een minder goede statistiek voor Mercedes is dan ook dat Max Verstappen al meer rondes aan de leiding van een grand prix heeft gereden dit jaar dan beide Mercedes-bolides bij elkaar. Verstappen leidde in totaal 469 rondes, terwijl Hamilton er 133 vooraan reed en Bottas slechts 27. Ondanks dit leidt zowel Hamilton als het team van Mercedes beide WK's met een kleine voorsprong.
Geluk bij een ongeluk
Het was een tactische keuze om Bottas een motorwissel te geven in Rusland. Op deze manier kon de Fin de opstormende Max Verstappen, die achteraan startte, ophouden om Hamilton de tijd te geven de weg naar voren te vinden vanaf P4. Echter zou het Bottas niet zijn als hij de Nederlander nog geen twee ronden achter zich hield. Hoe Max als een warm mes door de boter sneed en het veld passeerde, zo stroef ging het voor de Fin. Hij kwam de bolide van Pierre Gasly maar niet voorbij en reed een lange tijd doelloos op P14 rond.
Het team van Mercedes zou tweede en veertiende eindigen als het niet lag aan race veranderende weersomstandigheden de laatste paar ronden. Een regenbui zorgde voor opschudding in de race, zo ook voor Mercedes. Toto Wolff: "Lewis zat aan het begin van de race voor een lange tijd vast achter Ricciardo, ondanks dat we DRS hadden. Het was enorm lastig om hem voorbij de gaan. McLaren had een snelle auto op Sotsji. Alles verliep voortvarend aan het eind voor Norris, tot het moment van de regen. Ik betwijfel of Lewis hem had ingehaald als die bui niet was gekomen", sluit Toto Wolff af.
Ondanks dat Mercedes de winst binnen wist te slepen in Sotsji om zo uit te lopen in het constructeurskampioenschap, is Wolff nog niet gerust op een makkelijke WK-zege. "We moeten blijven aanvallen en veel punten pakken. Er zijn nog een aantal losse eindes, niet alleen deze race maar ook de races daarvoor, en die moeten aan elkaar geknoopt worden."
Lees meer: Renger van der Zande tweede in IMSA-race Long Beach
Lees meer: Olav Mol: “Goed team laat coureur de call maken”
Lees meer: Russell positief over plek naast Hamilton bij Mercedes