Na de Grand Prix van Abu Dhabi komt er na zes seizoenen een eind aan het huwelijk tussen Sebastian Vettel en Ferrari. De teller is blijven steken op 12 pole positions en 14 overwinningen. En belangrijker: de Duitser verlaat zonder de gedroomde wereldtitel de Scuderia. Grand Prix Radio dook de archieven in en blikt terug op de vijf meest memorabele momenten van Vettel in de scharlakenrode bolide.
Maleisië 2015 - De eerste overwinning voor Ferrari
Nadat Vettel een moeizaam seizoen kende in 2014, kwam het niet als een verrassing dat de Duitser zijn heil ergens zou zoeken. Tijd voor verandering en een nieuwe uitdaging. Tijd ook om Ferrari voor het eerst sinds 2007 weer het wereldkampioenschap bij de coureurs te bezorgen. Hij neemt nota bene plaats naast de laatste Ferrari rijder die dat lukte: Kimi Räikkönen. Al in zijn tweede race voor Ferrari is het raak. Vettel wint de Grand Prix van Maleisië.
De Duitser vertrekt van de tweede plaats op de grid. Wanneer beide Mercedessen tijdens een vroege safety car fase van banden wisselen, blijft Vettel buiten. Na zijn pitstop haalt de Ferrari coureur zowel Hamilton en Rosberg weer in en rijdt, zoals in zijn Red Bull dagen, een dominante race. De Mercedes coureurs komen er in het vervolg de race niet meer aan te pas en zien Vettel zijn eerste overwinning voor de Scuderia pakken. Op het podium vloeien de tranen rijkelijk bij de man uit Heppenheim.
Australië 2017 - Vettel en Ferrari delen eerste klap uit
In 2016 weet Vettel geen overwinningen aan zijn totaal toe te voegen. Maar na een lange winter biedt het nieuwe seizoen weer nieuwe kansen. De nieuwe, huidige generatie auto’s zijn geïntroduceerd en dus beginnen de teams weer met een schone lei en een nieuwe mogelijkheid om Mercedes van de troon te stoten. Alhoewel Hamilton pole position pakt, zijn het Vettel en Ferrari die de eerste klap uitdelen.
De Duitser zit de Mercedessen het hele weekend op de huid en is tijdens de race messcherp. Vettel houdt Hamilton tijdens de eerste stint in het vizier en als de Brit na zijn pitstop vast komt te zitten achter Verstappen, ziet de Ferrari coureur zijn kans schoon. Vettel perst het maximale uit zijn banden en bolide en komt na zijn pitstop ruim voor Hamilton weer de baan op. De Duitser rijdt op dominante wijze naar de overwinning. Het zou het startschot zijn van een spannend seizoen, waarbij Vettel vooral in de eerste helft van het jaar Hamilton het vuur aan de schenen legt.
Azerbeidzjan 2017 - Wheelbanging met Hamilton
De 2017 editie op het stratencircuit van Bakoe is een klassieker. Een race vol incidenten en controverse. Tijdens de tweede safety car fase bepaalt raceleider Lewis Hamilton het tempo op het moment dat de lichten van de auto van Bernd Mayländer uitgaan. Vettel rijdt pardoes in de achterkant van de Mercedes. De Duitser beticht Hamilton ervan hem een brake test te hebben gegeven. Wild gebarend besluit de Ferrari coureur verhaal te halen bij de Brit en rijdt met zijn bolide tegen de Mercedes aan. Was het opzet? De wedstrijdleiding vindt in ieder geval van wel. Vettel wordt bestraft met een tien seconden tijdstraf. En daarmee komt de Duitser goed weg, want voor vergelijkbare incidenten worden in de juniorenklassen nog wel eens zwaardere straffen uitgedeeld.
Canada 2019 - Boze Vettel draait de borden om
Het circuit Gilles Villeneuve in Montréal is altijd goed voor een mooie wedstrijd, zo ook in 2019. Vettel vertrekt voor de eerste maal van het jaar vanaf pole position. Hamilton kwalificeert zich als tweede. Gebruikmakend van de Ferrari krachtbron, houdt Vettel de Brit eenvoudig achter zich. Als Hamilton na zijn stop het gat richting Vettel dicht, maakt de Ferrari coureur in de derde bocht een klein foutje. Hij schiet via het gras weer terug de baan op, waardoor Hamilton van zijn gas moet om de Duitser te ontwijken. De wedstrijdleiding oordeelt dat Vettel op een gevaarlijke manier terug de baan op is gekomen en bestraft hem met een vijf seconden penalty. Hamilton blijft in het restant van de race Vettel volgen, waardoor hij automatisch tot winnaar wordt gepromoveerd.
Vettel is woedend. De Duitser vindt dat hij er alles aan heeft gedaan om überhaupt zijn auto uit de muur te houden. Hij parkeert zijn auto uit protest aan het begin van de pitstraat en loopt richting het podium. Als hij bij het parc fermé aankomt laat hij op duidelijk wijze aan de wereld zien dat hij niet eens is met de controversiële beslissing van de stewards. Vettel wisselt de borden om: Hamilton krijgt het nummer 2 bordje en op de plek waar zijn auto had moeten staan zet hij het nummer 1 bordje neer. Punt gemaakt en legendarische beelden voor in de archieven.
Singapore 2019 - Vettels laatste
Niet Sebastian Vettel maar zijn teamgenoot Charles Leclerc steelt de show in 2019. De jonge Monegask klimt op het hoogste treedje van het podium in België en wint voor de tifosi in Italië. In Singapore staat wederom Charles Leclerc op pole, zijn derde op rij. Een ding staat vast voor de race: banden sparen is cruciaal. En dus controleert Leclerc de wedstrijd en bepaalt hij de pace. Het tempo is zo langzaam, dat het hele veld dicht bij elkaar blijft.
Als Vettel in de 19e ronde als eerste van de top 5 besluit een pitstop te maken, komt hij in het middenveld weer terug op de baan. Nadat een ronde later raceleider Leclerc binnen is gekomen, komt de Monegask verrassend achter zijn teamgenoot weer de baan op. Dit tot groot ongenoegen van Leclerc, die zich afvraagt waarom Ferrari hem niet als eerste naar binnen heeft gehaald. Vettel heeft in het vervolg van de race Leclerc in zijn versnellingsbak, maar houdt zijn jonge teamgenoot achter zich. Ook een late safety car brengt de Duitser niet van zijn stuk. En dus pakt hij zijn eerste en enige overwinning van het seizoen. Een zichtbaar geëmotioneerde Vettel sluit op het podium een moeilijke periode af.