Wat is nieuw in Formule 1 in 2015?

images_Formule1_2015_coureurs_Max_Verstappen_Scuderia_Toro_Rosso_Faenza_2015

Een nieuw seizoen brengt altijd veranderingen met zich mee. De regels worden aangepast, meestal met als reden de veiligheid of de aantrekkelijkheid van de sport te vergroten. Wat is er nieuw in 2015?

Nieuwe neuzen

In 2014 waren er als gevolg van een nieuw technisch reglement veel vreemd ogende neuzen op de Formule 1-auto's. Ze leken op miereneters en Lotus  maakte er zelfs een soort stemvork van. Die regels zijn weer wat aangepast, zodat nu meer teams weer traditionele neuzen voeren.

Dubbele punten geschrapt

Het was een experiment: dubbele punten in de laatste race om het kampioenschap extra spannend te maken. De meeste teams, rijders en fans vonden het maar onzin en voor dit jaar is het weer geschrapt.

Eén helm per seizoen

Een Fomule 1-rijder moet herkenbaar zijn voor het (televisie)publiek. Dat is de reden dat meerdere helmen per seizoen niet meer zijn toegestaan. Wie wèl van helm wisselt, wacht een boete. Sebastian Vettel, die heel graag en heel vaak een nieuwe helm laat maken (afbeelding boven), gaf aan zich niet in te zullen houden. Als de boete daarvoor naar een goed doel gaat, dan heeft hij er vrede mee.

Virtuele safety car

Het is een principe dat in Nederland al langer wordt toegepast: in plaats van de safety car krijgen coureurs de opdracht om bij een gevaarlijke situatie een specifieke snelheid aan te houden. Op die manier kan er sneller herstart worden en blijven onderlinge verschillen enigszins gelijk. Bij een safety car komt iedereen immers weer bij elkaar en zijn de leiders hun opgebouwde voorsprong kwijt.

Minder testen

De testen voor Formule 1-teams tijdens het seizoen zijn teruggebracht van vier naar twee. Dit is gedaan om verder de kosten te besparen. Ze vinden dit jaar plaats op de dinsdag en woensdag na de Spaanse en de Oostenrijkse Grand Prix.

Puberverbod

Iedereen is bang voor de 17-jarige Max Verstappen, ook al moet hij zijn eerste wedstrijdkilometers nog rijden. Om te voorkomen dat er nog meer jong supertalent doorbreekt is er een leeftijdsgrens van 18 jaar ingesteld. Ook moet een coureur een bepaald aantal punten scoren in andere raceklasses, voordat hij of zij in aanmerking komt voor de zogenaamde superlicentie.

Afbeelding helmen Vettel: harrison101.com

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden