Vanaf 1 januari krijgen de F1-teams weer nieuwe uren die ze mogen gebruiken in hun windtunnel. Hiermee kunnen ze weer nieuwe onderdelen testen voor het nieuwe seizoen van 2024. Het ligt aan je positie in het constructeursklassement, hoeveel uren je als team krijgt voor de windtunnel.
Ondanks de enorme dominantie van Red Bull afgelopen jaar, hoeft dit zeker niet te betekenen dat dit hetzelfde zal zijn voor komend jaar. Er wordt zelfs gezegd dat er vijf teams zijn die mee zullen doen om de overwinningen. Zo worden de teams zoals Mercedes, McLaren, Ferrari en Aston Martin gezien als de grote uitdagers van Red Bull in het komende seizoen. Teams die vorig jaar onderin het constructeursklassement te vinden waren, krijgen dit jaar meer tijd om hun onderdelen te ontwikkelen in de windtunnel. Hiermee hoopt de organisatie de teams dichter bij elkaar te krijgen. De huidige verdeling is gebaseerd op de eindstand van 2023. Op 1 juli wordt er gekeken naar de huidge stand op dat moment en zal er opnieuw worden gekeken naar de verdeling van de uren voor het tweede deel van het seizoen.
Verdeling 2024
De verdeling van de uren voor het eerste deel van 2024 is als volgt:
Red Bull | 840 uur |
Mercedes | 900 uur |
Ferrari | 960 uur |
McLaren | 1020 uur |
Aston Martin | 1080 uur |
Alpine | 1140 uur |
Williams | 1200 uur |
AlphaTauri | 1260 uur |
Stake F1 Team | 1320 uur |
Haas F1 Team | 1380 uur |
In tegenstelling tot vorig jaar, zijn de ontwikkelingsmogelijkheden beperkter geworden. Hierdoor is de windtunneltijd extra belangrijk geworden voor de F1-teams. De updates die de teams halverwege het seizoen willen meebrengen zijn ook wat beperkter omdat er rekening gehouden moet worden met de budgetcap.