fia-blue-flag-1280

In Parijs komen woensdag Formule 1-eigenaar Liberty Media, de FIA, Formule 1-management en de teambazen bijeen om te vergaderen over de nieuwe reglementen die in 2021 worden geïntroduceerd in de koningsklasse van de autosport.

Het zijn de laatste stappen in een proces dat al twee jaar duurt. Volgens Auto Motor und Sport krijgt de World Motor Sport Council van de FIA op 21 oktober de definitieve reglementen, waarna de raad zich over deze regels gaat buigen en vier dagen later gaat stemmen. Op 31 oktober moeten de reglementen worden gepresenteerd.

Niet eensgezind

Zoals dat gaat bij grote veranderingen zijn de Formule 1-teams het niet eens met elkaar. Volgens Auto Motor und Sport zijn vier teams voor de reglementswijzigingen en willen de overige zes dat alles bij het oude blijft.

De drie topteams hebben een alternatief bedacht waarbij de ingenieurs iets meer vrijheid krijgen. Die vrijheid gaat volgens hen niet voorbij aan de grootste ergernis in de Formule 1 en dat is dat auto’s niet dicht achter elkaar kunnen rijden vanwege het verlies aan neerwaartse druk.

Overtuigen

De teams zullen echter al hun overtuigingskracht moeten aanspreken om iedereen op een lijn te krijgen. Omdat het Concorde Agreement eind 2020 afloopt, is de internationale autosportfederatie niet gebonden aan een uitkomst van een stemming. En in de World Motor Sport Council hebben de Formule 1-teams slechts een stem en dat zal niet genoeg zijn om een reglementswijziging te blokkeren.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden