In het boek ‘Zo werkt de Formule 1’ legt Olav Mol het een en ander uit over verdedigen.
Goed kunnen inhalen is een welkom talent voor een Formule 1-coureur, maar goed kunnen verdedigen kan ook veel voordeel geven. Als een coureur een duidelijk veel snellere auto achter zich ziet naderen, dan zal hij hem vaak relatief makkelijk laten passeren, zeker aan het begin van de race. Heel veel moeite doen om de ander het inhalen te beletten kost namelijk ook tijd. Is het verschil echter maar klein of nihil en heeft de aanvallende auto alleen het voordeel van DRS, dan is het voor de verdediger zaak om in te schatten waar en wanneer de inhaalmanoeuvre komt. De meeste inhaalacties voor een bocht zijn aan de binnenkant, dus de verdedigende auto zie je vaak afwijken van de ideale lijn om die binnenkant te verdedigen. De aanvaller moet het dan buitenom proberen, wat lastiger is. Ook kan de aanvaller een fout maken door net te laat te remmen, waardoor hij de bocht net niet optimaal kan nemen en tijd verliest. Hij zal dan opnieuw moeten proberen om aansluiting te vinden bij de verdediger en het later nog eens proberen.
Het verdedigen is aan regels gebonden. Daar is lange tijd zelden discussie over geweest, totdat Max Verstappen mee ging doen. Verstappen wacht soms heel lang om te kiezen welke kant van de baan hij afdekt, als een keeper die bij een strafschop niet te snel naar een hoek duikt. En soms doet hij dat als hij en de auto die hem wil inhalen al aan het remmen zijn. Veel fans vonden het spectaculair, maar sommige collega’s van Verstappen klaagden dat ze het te gevaarlijk vonden. Verstappen zelf was zich van geen kwaad bewust en vond dat hij gewoon binnen de regels op het scherp van de snede mocht verdedigen. Zijn belangrijkste argument: als de raceleiding mij niet bestraft, dan doe ik blijkbaar niks verkeerd. Uiteindelijk kwam de FIA in 2016 na veel discussie met een richtlijn die de bestaande regels voor het inhalen ietsje strakker maakte. De eerste en enige die op basis van die regel is bestraft was overigens niet Max Verstappen, maar Sebastian Vettel, ironisch genoeg iemand die zelf een van de klagende coureurs was. De nieuwe richtlijn is voor de eerste race van 2017 weer afgeschaft.
Wil je meer weten over de achtergronden van de Formule 1? Lees dan ‘Zo werkt de Formule 1’.