SI201708240111_hires_jpeg_24bit_rgb

Voor het eerste circuit van 14 km werd vanaf 1921 gebruikgemaakt van de openbare weg tussen Francorchamps en Malmedy tot Burnenville, daarna de weg naar Stavelot tot Masta en vandaar via de Route de l' Eau rouge naar Francorchamps. De eerste wedstrijd voor motoren werd georganiseerd in 1921, de eerste autorace kwam er in 1922. In 1924, één jaar na Le Mans, vond de eerste 24-urenwedstrijd voor auto's plaats.

Vanaf 1950 werd jaarlijks de Grand Prix Formule 1 van België georganiseerd. Na enkele dodelijke ongevallen in de jaren 60 werd het protest van de coureurs tegen het ultrasnelle en onveilige circuit steeds groter, in 1969 bleef de F1 voor het eerst weg, en in 1970 werd voorlopig de laatste Grand Prix gereden. In afwachting van de bouw van een vernieuwd circuit zou België het ook in 1971 zonder F1 moeten stellen, daarna werd uitgeweken naar de circuits van Nijvel (in 1972 en 1974) en Zolder (1973, 1975 tot en met 1982 en 1984). Andere races zoals de 24-urenwedstrijd en de 1000 km van Spa-Francorchamps bleven echter doorgaan op het oude tracé, tot in 1979 het vernieuwde, ingekorte en bochtigere circuit, van 7 km lengte in gebruik genomen werd.

Op het circuit werd overigens ook de Grand Prix-wegrace van België verreden, een wedstrijd voor de Grand Prix motorfietsen.

Omdat aanpassingen aan stands en in verband met de veiligheid nog niet uitgevoerd waren, kwam de Grote Prijs F1 van België echter pas in 1983 terug naar Francorchamps. In 1984 organiseerde Zolder een laatste keer de Grand Prix, waarna hij tot op heden zijn stek vond in Francorchamps.

Tot 2000 bestond ook het nieuwe tracé nog voor zowat de helft uit gewone rijkswegen, open voor het gewone verkeer buiten de wedstrijddagen. Sinds 2000 is het circuit echter een permanent afgesloten racecircuit en werd een nieuwe openbare weg aangelegd ten oosten van het circuit.

Motoren, race- en toerismewagens die gereden hebben op het circuit kunnen bekeken worden in het museum van het circuit te Stavelot.

De gehele infrastructuur op en langs het Circuit van Spa-Francorchamps werd in 2007 vernieuwd. Ook enkele stukken van het tracé werden heraangelegd. Zo is de befaamde Busstop-chicanevervangen door een bocht van 90° naar rechts, die toegang geeft tot de vernieuwde pitsingang, terwijl men voorheen vooraleer men de Busstop links opreed, rechtdoor naar de pitsstraat reed. Deze vernieuwingen kwamen er onder druk van de FIA en Bernie Ecclestone, als voorwaarde om de Belgische Formule 1-Grand Prix terug op de kalender te zetten. In 2006 was er geen Grand Prix, onder andere omwille van de achterop hinkende infrastructuur, vooral in vergelijking met de recenter aangelegde circuits.

bron: Wikipedia

Training 1
26 jul
13:30
Training 2
26 jul
17:00
Training 3
27 jul
12:30
Kwalificatie
27 jul
16:00
Race
28 jul
15:00

44

Ronden

01:46.286

Record rondetijd

Podiumplaatsen

georus01

0

George Russell

0 punten
mercedes-car
oscpia01

2

Oscar Piastri

18 punten
lewham01

1

Lewis Hamilton

25 punten
mercedes-car

Race uitslag

0
georus01
George Russell
Geen finish
1
lewham01
Lewis Hamilton
25 punten
2
oscpia01
Oscar Piastri
18 punten
3
chalec01
Charles Leclerc
15 punten
4
maxver01
Max Verstappen
12 punten
5
lannor01
Lando Norris
10 punten
6
carsai01
Carlos Sainz
8 punten
7
serper01
Sergio Perez
7 punten
8
feralo01
Fernando Alonso
4 punten
9
estoco01
Esteban Ocon
2 punten
10
Daniel Ricciardo - McLaren
Daniel Ricciardo
1 punten
11
lanstr01
Lance Stroll
0 punten
12
alealb01
Alexander Albon
0 punten
13
piegas01
Pierre Gasly
0 punten
14
kevmag01
Kevin Magnussen
0 punten
15
valbot01
Valtteri Bottas
0 punten
16
yuktsu01
Yuki Tsunoda
0 punten
17
logsar01
Logan Sargeant
0 punten
18
nichul01
Nico Hülkenberg
0 punten
-
guazho01
Zhou Guanyu
Geen finish