Na het bandenprobleem van vorig jaar zijn er drastische maatregelen genomen om een herhaling te voorkomen. De kerbstones zijn aangepast, er zijn grindstroken toegevoegd en Pirelli neemt de hardste banden mee om het raceweekend in Qatar veilig en soepel te laten verlopen.
Na een jaar pauze vanwege het WK voetbal keerde de Formule 1 vorig jaar terug naar Qatar. Het weekend in Lusail werd echter een hoofdpijndossier voor bandenleverancier Pirelli en de FIA. Microscopische scheurtjes in de zijkanten van de banden, ontdekt na de eerste vrije training, brachten grote zorgen met zich mee. Deze beschadigingen werden veroorzaakt door de vernieuwde kerbstones op het circuit, die een helling van vijftig millimeter hadden. Door de hoge snelheden in Qatar werden de banden uitzonderlijk zwaar belast, wat de veiligheid in gevaar bracht. Om grote crashes te voorkomen, stelde de FIA direct strenge beperkingen in. Teams mochten tijdens de race maximaal achttien ronden rijden op één set banden. Dit maakte een driestopper onvermijdelijk, een zeldzaam fenomeen in de moderne Formule 1. Hoewel deze maatregelen effectief waren om incidenten te vermijden, leidde het tot kritiek van teams en coureurs. Veel toeschouwers vonden dat het de spanning van de race wegnam.
De FIA en Pirelli hebben maatregelen genomen om problemen zoals vorig jaar te voorkomen. De grootste aanpassingen zijn gedaan op het circuit. De kerbstones zijn minder steil gemaakt in zeven van de zestien bochten, zodat de banden minder belast worden. Deze nieuwe kerbs zijn eerder getest tijdens een WEC-race in Qatar en blijven nu ook liggen voor de F1. Daarnaast zijn smalle grindstroken toegevoegd bij sommige bochten om de banden langer in leven te houden en een eventuele waslijst aan track limits te voorkomen.
View this post on Instagram
Test in Milaan
Pirelli heeft achter de schermen hard gewerkt om de problemen van vorig jaar te voorkomen. In hun testcentrum in Milaan hebben ze de omstandigheden in Qatar nagebootst. De FIA heeft daarbij geholpen door een aantal kerbs van het circuit naar Milaan te sturen, zodat Pirelli met echte materialen kon testen. Ook zijn er tests uitgevoerd door teams met oudere auto's (TPC – Testing Previous Cars). Hoewel de banden tijdens die tests niet helemaal hetzelfde zijn als die van 2024, leverden ze waardevolle informatie op. Om extra zeker te zijn, neemt Pirelli dit jaar de hardste bandencompounds mee naar Qatar. Hierdoor hopen ze dat de banden beter bestand zijn tegen de zware omstandigheden op het circuit. Daarnaast zullen de temperaturen lang niet zo hoog zijn als in 2023, wat ook weer positiever is voor de bandenslijtage.
Lees ook: Andrea Stella: "De beste coureur heeft het kampioenschap gewonnen dit jaar"
Lees ook: Tijdschema Grand Prix van Qatar
Lees ook: Verstappen hield het hoofd koel na zeer turbulent F1-seizoen: "Daar focuste ik mij op"