Het Autódromo José Carlos Pace – beter bekend als Interlagos – ligt in de glooiende heuvels tussen de meertjes van de Braziliaanse metropool São Paulo. Het kleine baantje krijgt het elke keer toch weer voor elkaar om de Formula 1 Grande Prêmio de São Paulo tot een enorm spektakel te maken. Maar hoe komt het toch dat een baan van 4,3 kilometer en 10 échte bochten zoveel chaos veroorzaakt? Laten we daarom een ronde meerijden over dit bijzondere circuit.
We beginnen onze ronde aan het einde van het rechte stuk bij start/finish. De start van de ronde heeft meteen een van de moeilijkste bochtencombinaties van het circuit voor ons in petto: de Senna ‘S’. Bocht 1 is voornamelijk uitdagend vanwege zijn langzaam toenemende radius. Dat betekent dat je als rijder moet insturen en remmen tegelijk, terwijl je zojuist ver boven de 300 km/u reed. En dan moeten we ook nog eens de bocht krap nemen om een goede lijn te hebben door bocht 2, een rechterbocht. De uitdaging van deze sectie is erg lastig in woorden te beschrijven door de combinatie van hoogteverschil, camber en variërende radius van de bochten. Dat maakt het ook een van de meest iconische onderdelen van de F1-kalender.

Foto: Red Bull Content Pool
Na de eerste twee bochten nemen we vol gas de lange maar ruime bocht 3, genaamd Curva do Sol. Hierop volgt het tweede rechte stuk van het circuit, een andere goede inhaalmogelijkheid. Het middellange rechte stuk brengt ons ook richting het einde van de eerste sector.
Aan het werk
Sector 2 op Interlagos draait maar om één ding: bochtenwerk. Een prachtige variatie aan bochten met allerlei soorten hoogteverschillen en profielen staat op ons te wachten.
We remmen aan voor bocht 4, een haakse rechterbocht die met zo’n 150 km/u genomen wordt dankzij een lichte ronding erin. Vervolgens gaan we vroeg weer op het gas, flat out door de flauwe bocht 5. We razen met ongeveer 270 km/u op bocht 6 en 7 af – wederom zo’n mooie bochtensectie. Eigenlijk zijn het twee rechterbochten die als één bocht worden genomen, maar het hoogteverschil en de dubbele apex spelen met de balans van onze F1-wagen, die zijn sublieme downforce hier goed kan gebruiken. Bij het uitkomen van de bocht remmen we meteen hard aan voor bocht 8, een krappe rechterbocht. Bij het uitkomen daarvan laten we onze wagen als het ware ‘in’ bocht 9 (een langzame, ronde linkerbocht met camber) rollen. Het grappige van deze bocht is dat hij Pinherinho (kleine dennenboom) heet, vernoemd naar de boom die in het grasveld naast de baan staat. Geleidelijk gaan we weer op het gas, waarna we meteen weer aanremmen voor bocht 10, een kopie van bocht 8. De volgende bocht is een ruime, sterk dalende linkerbocht die we vol gas nemen. Daarmee komt de bochtige, golvende tweede sector tot een einde.

Foto: Mercedes AMG F1
Pedal to the metal
De derde sector is eigenlijk vrij simpel: één bocht en een lang recht stuk bestaande uit meerdere flauwe, verwaarloosbare knikjes. Na de snelle bocht 11 remmen we stevig aan voor de laatste écht bocht van het circuit: de haakse linkerbocht 12. Een goede uitkomst ervan is vanzelfsprekend cruciaal, omdat dit bepaalt hoeveel snelheid je mee kunt nemen op het lange rechte stuk. De netgenoemde flauwe knikken bevatten ook nog eens een beetje camber, waardoor we met het grootste gemak richting de 300 km/u kunnen accelereren en onze ronde kunnen afmaken.

Foto: Mercedes AMG F1
Oldskool
Wat een prachtig baantje is het Autódromo José Carlos Pace. De wijze waarop dit circuit hoogteverschil, camber en bochtenvariatie combineert, is met geen ander circuit te vergelijken. En toch, ondanks de korte lengte, zijn wiel-aan-wiel-gevechten de ode van de dag. Het zijn echter niet alleen de goede inhaalmogelijkheden die de race hier spectaculair maken; ook het onvoorspelbare Braziliaanse weer draagt daaraan bij. En bij regen op dit geweldige circuit komen alleen de allerbeste bovendrijven. Deze oldskool baan laat niets aan het toeval over en daagt coureur, monteur en machine op een unieke wijze uit.
Lees ook: Voorbeschouwing GP São Paulo met Olav Mol: “Een beslissing is nabij”
Lees ook: Tijdschema: Grand Prix van Brazilië
Lees ook: Weerbericht F1 Grand Prix van Brazilië 2025: Een herhaling van vorig jaar?




