Na een tegenvallende kwalificatie zijn Charles Leclerc en Carlos Sainz tevreden met hoe hun race op het Marina Bay Street Circuit is verlopen. Leclerc finishte op P5, Sainz op P7 in een race die de Ferrari-coureurs voornamelijk zagen als 'schadebeperking'.
Charles Leclerc startte de race als negende nadat hij in de kwalificatie geen snelle rondetijd kon noteren. Leclerc finishte de Grand Prix van Singapore uiteindelijk als vijfde, een resultaat waar de Monegask meer dan tevreden mee is. ''Ik denk dat we het uiteindelijk heel goed hebben gedaan en dat er niet veel meer uit te halen viel. Het eerste deel van de race was frustrerend, ik kon niets doen behalve afwachten. Toen Nico [Hülkenberg, red.] en Fernando [Alonso] eenmaal een pitstop maakten, kon ik gaan pushen. Ik had een goede pace en een hele sterke tweede stint na mijn pitstop. Daar was ik blij mee'', deelt de Monegask met F1.com.
Toch is Leclerc niet geheel tevreden met hoe het weekend is verlopen. Het niet kunnen neerzetten van een snelle rondetijd in de kwalificatie zit hem nog altijd dwars. ''Na de kwalificatie was ik erg boos vanwege de banden die niet in het juiste window waren voor een snelle ronde. Achteraf is dat iets wat vaker gebeurt tijdens een kwalificatie, en het voornaamste probleem was dat ik een lock-up had in de eerste bocht en daardoor track limits overschreed. Dat was mijn eigen fout. Hopelijk heb ik in Austin wel een goede kwalificatie en een goed weekend in zijn geheel.''
Schadebeperking
Carlos Sainz finishte de Grand Prix van Singapore op de zevende plaats. Na een crash in Q3 van de kwalificatie op zaterdag, was het voor de Spanjaard tijdens de race voornamelijk een kwestie van schadebeperking. ''Die schadebeperking was nodig, vooral na de start toen we een Williams moesten ontwijken die bijna twee of drie van ons uitschakelde. We moesten daar direct schade proberen te vermijden en vanaf daar voelde het alsof we de rest van de race vast zouden zitten in het middenveld vanwege de weinige inhaalmogelijkheden in Singapore'', deelt Sainz na afloop van de race met F1.com.
Hot work out there, but our boys did us proud with some fiiine racing 💪 #SingaporeGP 🇸🇬 #F1 pic.twitter.com/83GJfyhLde
— Scuderia Ferrari HP (@ScuderiaFerrari) September 22, 2024
'Moest overleven tot het einde'
De Spanjaard koos ervoor om vroeg in de race een pitstop te maken. In de twaalfde ronde wisselde Sainz zijn mediumbanden voor hards en hoopte daarmee een undercut te plaatsen op een groot deel van het veld. ''Daardoor liepen we het risico om aan het einde van de race veel te warme banden te hebben. Ik heb in het begin in ieder geval een paar goede inhaalacties gedaan en daarna moest ik overleven tot het einde'', deelt Sainz met F1.com. ''Toen Charles [Leclerc] en ik in vrije lucht reden, lieten we zien dat de auto geen problemen had tijdens de race. We waren behoorlijk sterk en hadden een goede pace. Dit jaar is de kwalificatie een beetje een zwakte van ons, net als het goed laten werken van de banden. Als we onszelf in de top drie kunnen plaatsen tijdens een kwalificatie, kunnen we meevechten voor de overwinning.''
Lees ook: Lando Norris: "Ik was de hele race aan het vliegen"
Lees ook: Max Verstappen tweede in Singapore: "Het is hier altijd erg lastig"
Lees ook: Oscar Piastri blij met P3 in Singapore: "Het was echt heel warm"