Russell: "Seizoen 2022 anders door vernieuwing reglementen"

door Jacobine van den Berg
WilliamsF1_46077_HiRes

George Russell liet na zijn vroege simulatorwerk met Williams voor zijn 2022-auto weten dat de Formule 1 volgens hem compleet anders zal zijn onder de nieuwe technische reglementen voor 2022.

De Formule 1 zal volgend jaar de grootste technische verandering doorvoeren sinds de introductie van de V6 hybride krachtbronnen in 2014. Daarbij zullen het auto-ontwerp en de aerodynamische prestaties worden herzien. De auto's worden naar verwachting een paar seconden per ronde langzamer dan ze nu zijn, maar het is de bedoeling dat de aanpassingen het wiel-aan-wiel-racen zal verbeteren.

Williams-coureur George Russell liet donderdag in de persconferentie voorafgaand aan de Grand Prix van Oostenrijk weten dat hij niet enorm betrokken was bij de ontwikkeling van de 2022-auto van het team, maar dat hij wat simulatorwerk had voltooid dat liet zien hoe anders het volgend jaar zal zijn.

George Russell / Williams / Spielberg / Oostenrijk / 2021
Foto: Williams Racing Photos

"Het is nog erg vroeg, dus we zijn bezig om de fundamenten te bouwen", zei Russell. "Vanuit het rijders-perspectief denk ik dat je constant feedback geeft van de auto van dit jaar en daarbij aangeeft wat je zou willen van de auto voor volgend jaar", voegde hij er aan toe.

"Op dit moment denk ik dat het voor alle teams hetzelfde is, iedereen probeert hun weg te vinden en te begrijpen waar ze kunnen profiteren en meer prestaties kunnen vinden. Maar totdat we volgend jaar bij de eerste test op het circuit komen, zal niemand echt een idee hebben",  aldus de Brit.

Meer racebaar

Russell's eerste opmerkingen vanuit zijn werk in de de simulator waren dat de auto "absoluut meer racebaar zou moeten zijn" en de Brit hoopte dat de verminderde hoeveelheid vuile lucht van auto's vooraan ook zou helpen bij de introductie van nieuwe 18-inch banden door Pirelli. "Ik denk dat het gunstiger is voor de banden, omdat je dan minder vuile lucht hebt en de banden waarschijnlijk minder oververhit raken", zei Russell.

"Te vroeg om te zeggen"

"Het is zo’n grote verandering. Het is te vroeg om te zeggen wat de impact zal zijn. Het enige dat we kunnen doen, is proberen zo goed mogelijk te werken, proberen uit te leggen wat de zwakke punten van de auto van dit jaar zijn en waarom we die zwakke punten hebben. En proberen die fouten voor de auto van volgend jaar te verminderen, ook al is het project totaal anders."

"Dus op de simulator hebben we een behoorlijk grote inbreng. We kunnen met de feedback van dit jaar proberen het team te helpen in de goede richting te werken, zodat het precies weet wat er moet gebeuren."

Lees ook: Tijdschema Grand Prix van Oostenrijk

Lees ook: George Russell: “Ik was sneller dan Alonso”

Lees ook: Technische topman Alessi ruilt Red Bull in voor Aston Martin

door Jacobine van den Berg

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden