Mercedes begon deze race met beide auto's op een andere strategie. Russell begon op hards en Hamilton startte op de zachte banden. Het werd al snel duidelijk dat George Russell de betere strategie had van de twee. Lewis Hamilton had het namelijk zwaar en moest eerder naar binnen dan de mensen aan kop. Dat kostte hem uiteindelijk een podiumplek, hij verspilde zijn banden door zich terug naar de top te vechten. Russell leek wel op het podium te gaan eindigen, maar hij moest de snellere Oscar Piastri aan zich voorbij laten gaan. Wel lukte het hem om P4 te verdedigen ten opzichte van Charles Leclerc in de laatste ronde.
Lewis Hamilton had een loodzware race. "Het is moeilijk om te omschrijven hoe je je voelt als je zo'n lastige race hebt gehad. Dit jaar blijft een testjaar voor iedereen, maar we pushen allemaal zo hard als we kunnen. Het gaat nooit allemaal goed en dat bleek vandaag met de strategie", meldt Lewis aan F1.com.
De Brit merkt dat de achterstand met de mannen voor hem langzaam toeneemt: "We zijn snelheid verloren ten opzichte van de koplopers in de laatste paar races en we zijn hard aan het werk om achter de oorzaak te komen. We gaan doen wat we het beste kunnen en dat is als team samenkomen, analyseren en ons opnieuw focussen." De zevenvoudig wereldkampioen laat zich echter niet uit het veld slaan. "We gaan naar Austin met energie, motivatie en vastberadenheid. Het is nog een mogelijkheid om te laten zien wat we kunnen en hopelijk om een stap vooruit te zetten met de auto."
Dit bericht op Instagram bekijken
Russell: "Vandaag was lastig"
George Russell werd door de kwalificatie een beetje voor de gek gehouden: "Na een moeilijke vrijdag leek P4 het meest waarschijnlijke resultaat. De kwalificatie zorgde er echter voor dat we dachten dat er meer te halen viel. Vandaag was lastig, qua snelheid maar ook zeker qua fysieke inspanning", vertelt Russell aan F1.com. De Brit voelde dat hij vandaag gewoon te langzaam was. "De McLarens waren eigenlijk een klasse te hoog voor ons en Max [Verstappen] was ook gewoon sneller. We konden de Ferrari van Charles [Leclerc] gelukkig achter ons houden. Deze race was een race van schade beperken. Uitgaand van onze snelheid was dit het maximaal haalbare resultaat."
Russell voelt dat er werk aan de winkel nodig is. "We hebben veel werk te doen in de komende weken om te begrijpen waarom we zoveel moeite hebben met de strijd voorin. We zijn niet meer zo sterk sinds de zomerstop en dat is frustrerend. We gaan daarentegen hard aan de slag om de problemen de baas te zijn en hopelijk brengen de updates in Austin ons dichterbij de koplopers."
Lees ook: Race Gemist: GP Singapore
Lees ook: Hero or Zero: Grand Prix van Singapore
Lees ook: Max Verstappen tweede in Singapore: "Het is hier altijd lastig"