Ryõ Hirakawa zal achter het stuur kruipen van de Alpine van Jack Doohan tijdens de eerste vrije training van de GP van Japan. De Japanner, voormalig McLaren-reserve, vervult hiermee een verplichte rookie-test en ziet het als een droom die uitkomt.
Ryõ Hirakawa zal in de Alpine van Jack Doohan plaatsnemen tijdens de openingstraining van de Grand Prix van Japan van dit weekend in Suzuka. De kampioen van het Toyota World Endurance Championship heeft zich bij Alpine aangesloten als reservecoureur voor dit seizoen, nadat hij vorig jaar dezelfde rol vervulde bij McLaren. Dit wordt gedaan vanwege de FIA-regels die stellen dat er per auto twee keer een rookie moet instappen tijdens een eerste vrije training. Deze rookie is een coureur die niet meer dan twee Grands Prix-weekenden heeft deelgenomen in de koningsklasse van de autosport. Hirakawa vervulde vorig jaar een deel van deze verplichting voor McLaren door zijn F1-debuut te maken tijdens de GP van Abu Dhabi in 2024, ter vervanging van Oscar Piastri.
''Ik ben erg enthousiast en ik kan niet wachten om de A525 te besturen in de eerste vrije training dit weekend'', zei de Japanse coureur in een verklaring van Alpine. ''Ik kijk terug naar achttien jaar geleden, naar 2007, de eerste keer dat ik naar de Grand Prix van Japan ging kijken. Het was een ander circuit, Fuji, maar het was Formule 1 in Japan. Sindsdien ben ik begonnen met mijn racecarrière en nu is rijden tijdens het weekend een droom die uitkomt, ik kan gewoon niet wachten.''
Driving at home 🇯🇵🏡
— BWT Alpine Formula One Team (@AlpineF1Team) April 1, 2025
At this weekend's #JapaneseGP, @ryohirakawa will be getting his first taste of 2025 machinery during Friday's FP1 session. pic.twitter.com/44DWSfLBgx
Volgens Doohan kan de ervaring van Hirakawa van pas komen dit weekend. ''Hij heeft hier veel ervaring, dus het zal goed zijn om wat van die kennis mee te nemen voor het weekend'', aldus de Australiër. Hirakawa racete tussen 2013 en 2023 in de Japanse Super Formula, het nationale single seater-kampioenschap dat de snelheden van de Formule 1 haalt en meerdere keren per jaar op Suzuka racet. Volgens Autosport.com verliet de Japanner zijn reserverol bij McLaren om zich bij Alpine aan te sluiten, omdat hem daar een betere kans werd geboden om ooit een Formule 1-debuut te maken, aangezien Piastri en Lando Norris voor meerdere jaren bij McLaren vastzitten.
Lees ook: Vijf dingen om op te letten tijdens de GP van Japan
Lees ook: Tijdschema Grand Prix van Japan