Strategie: De kunst van een dubbele pitstop

images_partners_Race-Stratgy-Report-UBS

Het is een kunstje dat geen enkel ander team zo goed beheerst als Red Bull Racing: wanneer Red Bull het nodig acht voeren Max Verstappen en Daniel Ricciardo een pitstop in dezelfde ronde uit. In Suzuka deed Red Bull dit opnieuw om tijdens de eerste stint de positie van Ricciardo te beschermen. Een analyse.

Suzuka vooraf

Net als in Maleisië nam Pirelli de zachte, medium en harde bandensoort mee. Het grote verschil met de race in Sepang was dat de temperatuur van zowel het asfalt als de buitenlucht flink lager zou zijn. Tijdens de longruns op vrijdag werd duidelijk dat de topteams de medium band links lieten liggen. Het verschil in rondetijd tussen medium en hard was niet groot. De harde band ging langer mee en bleek een stuk constanter. De keuze was daarom voor de meeste teams simpel. Pirelli voorspelde vooraf dat de ideale tactiek een tweestopper zou zijn met een kortere run op softs en twee langere runs op hard. Op Vettel na koos de volledige top-6 voor deze bandenstrategie.

De longruns op vrijdag beloofden veel goeds voor met name Red Bull Racing. Het team van Max Verstappen en Daniel Ricciardo kon de rondetijden van Mercedes prima volgen en was bij vlagen zelfs sneller. Een uitstekende uitganspositie voor Verstappen en Ricciardo die mede vanwege gridstraffen van de Ferrari-coureurs als derde en vierde mochten starten.

Twee stops binnen een kwart minuut

Hamilton verprutste zijn start, waarna Verstappen optimaal profiteerde. Ricciardo was net als Verstappen goed weg, maar helaas voor hem moest hij de langzame bolide van Hamilton ontwijken. Hierdoor verloor de Australiër zoveel tijd en plaatsen dat een podiumplek voor hem verkeken was.

In de tiende ronde klaagde Verstappen over toenemende slijtage op zijn banden. Red Bull antwoordde direct door de Nederlander binnen te halen. Terwijl Verstappen nog in de pits stond kwam ook Ricciardo al binnen rijden. Een behoorlijke gok van Red Bull, want wanneer er iets mis zou zijn gegaan bij Verstappen, dan had Ricciardo niet alleen een podiumklassering, maar ook een top-6 notering kunnen vergeten. Gelukkig voor Red Bull verliep de pitstop van Verstappen vlekkeloos. Mooi detail: tussen het begin van Verstappens pitstop en het wegrijden van Ricciardo zaten slechts veertien seconden.

Red Bull is een van de weinige teams die zoveel risico neemt bij het maken van een pitstop. Echter wanneer zo’n dubbele stop goed gaat, heeft de concurrentie tactisch gezien het nakijken. 

Als de best geklasseerde auto van een team binnenkomt is de kans aanzienlijk dat de tweede auto binnen een paar rondjes ook zal moeten stoppen. Hierdoor kan de concurrentie op het idee komen om een undercut uit te voeren. In het geval van Ricciardo was die concurrentie Kimi Raikkonen. 

Bij een undercut probeert een coureur die vastzit achter een concurrent eerder naar binnen te gaan. Vervolgens komt hij op een vrije baan weer het asfalt op en kan hij snellere rondetijden noteren dan zijn concurrent, die nog moet stoppen. Als ook die eenmaal gestopt is, is de kans groot dat hij achter de rijder komt die eerder is gestopt: een undercut. 

Toen Verstappen over de boordradio aangaf dat zijn banden flink achteruit gingen, zullen ze bij Ferrari alert zijn geweest. Verstappen kwam vervolgens binnen, maar voordat de Italianen konden reageren kwam ook Ricciardo al de pits inrijden. De tactiek van Red Bull werkte in dit geval zo goed dat Raikkonen niet alleen moest afrekenen met Ricciardo, maar ook met Kevin Magnussen – die bezig was met een eenstopper – en Sergio Perez.

Een dubbele stop als deze typeert Red Bull dat andere keuzes durft te maken dan de overige topteams. Een gegeven waar Max Verstappen de komende jaren zomaar nog heel veel plezier aan kan beleven.

Rond iedere Grand Prix publiceren wij strategische analyses in samenwerking met James Allen. Delen ervan zijn vertalingen en/of bewerkingen van zijn UBS Strategy Reports.

Infographics: www.jamesallenonf1.com

Foto: Red Bull Racing

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden