Voor Charles Leclerc is het Grand Prix-weekend in China uitgemond in een grote teleurstelling. Na een teleurstellende vijfde plaats werd de Monegask ook nog eens gediskwalificeerd. Toch ziet de Ferrari-rijder een lichtpunt.
Nadat Ferrari-coureur Charles Leclerc op de zaterdag tijdens de sprintrace niet verder kwam dan P5, moest hij tijdens de Grand Prix op zondag na al vroeg schade te hebben opgelopen, genoegen nemen met opnieuw een vijfde positie. Althans, zo leek het. Na de race kreeg de achtvoudig racewinnaar echter nog meer slechts nieuws: hij kreeg namelijk te horen dat hij was gediskwalificeerd omdat zijn SF-25 één kilo te licht bevonden werd tijdens de controle van de FIA.
Sterke racepace Leclerc
Voordat bekend werd dat Leclerc uit de uitslag geschrapt was, heerste er bij Ferrari best een positief gevoel na de Grand Prix van China. Niet alleen door het uitstekende begin van het weekend en de progressie die geboekt was ten opzichte van de eerste race in Melbourne, maar ook vanwege de uitstekende racepace van de rijder uit Monte Carlo. En dat terwijl de Monegask de gehele race met een beschadigde voorvleugel rond reed. De Ferrari-rijder was na de race dan ook behoorlijk tevreden over zijn snelheid.
''We hadden vandaag een hele goede raceauto en we hadden ook echt de snelheid om te vechten met de jongens vooraan'', zo vertelde de 27-jarige in gesprek met F1.com, voordat bekend werd dat hij een DSQ achter zijn naam kreeg. ''Helaas raakte mijn voorvleugel bij de start beschadigd. Ik nam de binnenlijn bij bocht één, terwijl Lewis meer naar buiten zat en niet wist dat ik daar was. Ik had niet verwacht dat hij terug zou komen naar de binnenkant, dus het was gewoon een ongelukkig incident.''
Round 2 complete ✔️ pic.twitter.com/TsJobXYhwA
— Scuderia Ferrari HP (@ScuderiaFerrari) March 23, 2025
"Daardoor was het onmogelijk om hem te passeren"
Ondanks de schade had Leclerc een uitstekende snelheid. Hij leek zelfs op weg naar het podium, maar wist niet langs de Mercedes van George Russell te geraken. Had dat met de schade aan zijn voorvleugel te maken? ''Ik verloor behoorlijk wat downforce door de schade en we hebben het goed gedaan om het in die staat tot het einde te redden'', vertelt de rijder uit Monte Carlo. ''We besloten de voorvleugel niet te vervangen tijdens de pitstop, omdat dat zou betekenen dat we acht seconden zouden verliezen en een paar auto's zouden moeten inhalen om posities terug te winnen. Ik heb er alles aan gedaan om George in te halen, maar we hadden het in bocht twaalf behoorlijk moeilijk vergeleken met hem, waardoor het onmogelijk was om hem te passeren.''
In de slotfase van de Grand Prix van China moest Leclerc zelfs nog naar achteren kijken. Max Verstappen maakte namelijk een achterstand van vijf seconden goed op de Ferrari-rijder en ging zelfs nog voorbij aan hem, waardoor Leclerc genoegen moest nemen met P5. De race zorgt dan ook voor gemixte gevoelens bij rijder van de Scuderia. '''Het had een betere dag voor ons team kunnen zijn, maar het is positief om te zien dat ons racetempo er is.''
Lees ook: Red Bull-coureurs ontevreden met pace van RB21 in China: ''Geen pace in begin van de race''
Lees ook: Doriane Pin wint tweede race F1 Academy in China
Lees ook: BREAKING: Hamiton, Gasly en Leclerc gediskwalificeerd voor de GP van China