De Formule 1 is een complexe sport en bevat veel technische aspecten. In de rubriek Technical Tuesday legt Grand Prix Radio alles haarfijn voor je uit. De motor, het stuur, windtunnels, alles komt voorbij. Deze week kijken we naar de werking van de remmen van een Formule 1-auto.
Met een huidige topsnelheid van meer dan 360 kilometer per uur zijn de remmen onmisbaar voor een Formule 1-auto. Net als bij een gewone auto werken de remmen van een Formule 1-auto op alle vier de wielen. Wanneer een coureur het rempedaal intrapt, worden twee hoofdremcilinders samengedrukt: één voor de voorwielen en één voor de achterwielen. Deze cilinders zitten tussen delen van de ophanging van de auto gemonteerd en genereren een hydraulische vloeistofdruk. Door deze druk worden remblokken tegen de remschijven aangedrukt en ontstaat er wrijving die de auto laat vertragen. De remsystemen van de voor- en achterkant zitten op twee verschillende plekken in de auto om aan technische regelgeving te voldoen. Op deze manier kan een coureur de auto alsnog tot stilstand brengen als één van de remsystemen het niet meer doet.
Dit is een premium update van Grand Prix Radio. Door je te abonneren op deze updates via onze apps steun je de constante ontwikkeling van Grand Prix Radio en krijg je toegang tot nog meer unieke verhalen, video’s en foto’s over de autosport. De premium updates van Grand Prix Radio kun je lezen in de Grand Prix Radio apps.