Het was een roerige eerste testweek in Barcelona. Wat zijn we na één week testen te weten gekomen? Grand Prix Radio trekt een aantal voorzichtige conclusies.
Optimisme bij Red Bull
Op papier was het een moeizame week voor Aston Martin Red Bull Racing. Het team reed alleen op maandag meer dan 100 rondjes en kreeg later een aantal tegenslagen te verwerken. Een brandstoflek op dinsdag, barre weersomstandigheden op woensdag en een spin van Max Verstappen op donderdag zorgden ervoor dat Red Bull minder kilometers maakte dan het vooraf had gehoopt.
Maar ondanks die tegenslagen overheerste er bij het team een positieve sfeer. Dat kwam met name door de eerste testdag, waar Ricciardo niet alleen de meeste kilometers maakte, maar ook de snelste tijd noteerde.
Vorig jaar had Red Bull regelmatig problemen om op koudere circuits de auto werkende te krijgen. Op het Circuit de Catalunya kwam de temperatuur gedurende de hele week, en ook op die maandag, amper boven het vriespunt uit. Dat Ricciardo ogenschijnlijk probleemloos zijn kilometers maakte, constante rondes reed en bovendien competitief was, deed het team dan ook voorzichtig glimlachen. Het is een eerste indicator dat Red Bulls nieuwe strijdwapen beter is dan zijn voorganger.
Na de tweede dag, toen Verstappen voor het eerst de RB14 mocht testen, beaamde de Nederlander dat zijn nieuwe bolide goed aanvoelde. Het zegt nog lang niet alles, maar tegelijkertijd heeft Red Bull een dusdanig groot vertrouwen in de RB14 dat het team niet in paniek raakt van een verregende ochtend, een brandstoflek of een spin.
Honda vreet kilometers met Toro Rosso
Niet eerder sinds de terugkeer van Honda in de Formule 1 in 2015, draaide de motorfabrikant zoveel kilometers tijdens de eerste testdagen als in de afgelopen week. Het was een gok voor Toro Rosso om te switchen naar de Japanse krachtbron, maar vooralsnog pakt deze goed uit.
Of het team van Brendon Hartley en Pierre Gasly ook competitief gaat zijn weten we op zijn vroegst volgende week, maar feit is dat de Honda-motor betrouwbaarder lijkt dan ooit. Geen ander team reed zoveel rondes als Toro Rosso (meer dan 300). Daarmee is de vuurdoop van het nieuwe huwelijk nu al geslaagd.
McLaren competitief
Bij McLaren zullen ze ongetwijfeld met gefronste wenkbrauwen naar de verrichtingen van hun ex-partner hebben gekeken, al zal het team zelf ook een positief gevoel overhouden aan de eerste samenwerkingsweek met Renault.
Net als de Honda-motor bleek ook de krachtbron van Renault uiterst betrouwbaar. Bovendien liet McLaren zich met regelmaat in de bovenste regionen van de tijdenlijsten zien.
Dat was wel op de zachtere bandencompounds, dus of het team uit Woking ook tijdens de eerste races van het seizoen met de subtop mee kan doen zal moeten blijken. Feit is dat de eerste testweken van McLaren tijdens voorgaande jaren een stuk moeizamer verliepen dan de afgelopen editie.
Mercedes ouderwets snel
Nog voordat de testdagen waren begonnen was al duidelijk dat Mercedes opnieuw een grenzeloos vertrouwen had in de nieuwe auto. De wereldkampioen van de laatste vier seizoenen voerde voorafgaand aan de presentatie van de W09 een shakedown uit op het circuit van Silverstone. Angst dat de nieuwe bolide stuk zou gaan had het team blijkbaar niet: tijdens de vuurdoop van de auto, die bij ieder ander team besloten is, mochten journalisten aanwezig zijn.
De renstal was er dus van overtuigd dat de W09 vanaf de eerste meters goed zou presteren. Dat vertrouwen bleek gegrond, want na de eerste testweek is Mercedes opnieuw de absolute topfavoriet om de wereldtitel te veroveren.
Op de vrijdagmiddag klokte Lewis Hamilton met 1.19,333 op mediumbanden verreweg de snelste tijd van deze week. Tot dat moment had de viervoudig wereldkampioen, die niet onder stoelen of banken schuift dat hij geen fan is van testdagen, het werk overgelaten aan zijn teamgenoot Valtteri Bottas. Zonder problemen reeg de Fin de kilometers aan elkaar. De concurrentie is gewaarschuwd.
Ferrari onopvallend
Wat Ferrari betreft staan er nog een hoop vraagtekens. Het team ging probleemloos in de rondte, maar qua rondetijden viel het team niet op. Sebastian Vettel noteerde dinsdag aan het begin van de middag de snelste tijd op softs. Hoeveel die tijd waard is valt te bezien: Red Bull en Mercedes kwamen die dag niet op hetzelfde rubber in actie.
Ferrari laat zich normaalgesproken tijdens de testdagen traditiegetrouw in de top van de tijdenlijsten zien. De overtuiging waarmee de Italiaanse renstal dat vorig jaar deed, heeft dat dit jaar nog niet gedaan. Wellicht zien we daar tijdens de tweede testweek meer van terug. Of misschien is de SF71-H minder competitief dan zijn voorganger. Of strooit Ferrari de concurrentie bewust zand in de ogen? Over een week weten we meer.
Laatste keer Barcelona?
Het weer was een van de meest besproken thema's van de afgelopen testweek. De omstandigheden waren dusdanig koud dat veel teams weinig informatie haalden uit de verkregen data. Tot overmaat van ramp kon er woensdag vanwege hevige sneeuw- en regenval zelfs bijna helemaal niet worden gereden.
Er gaan dan ook stemmen op om vanaf volgend jaar het Circuit de Catalunya te verruilen voor een baan in het Midden-Oosten. Daarmee zou er een eind komen aan de traditionele Europese opbouw naar een Formule 1-seizoen. Het Bahrain International Circuit deed woensdag via Twitter alvast een open sollicitatie naar de F1-bazen.
@F1 #F1Testing #2018F1Testing #Bahrain #BBCF1 #SkyF1 pic.twitter.com/U8rSH7aBk6
— Bahrain Int. Circuit (@BAH_Int_Circuit) 27 februari 2018