Interview Frits van Amersfoort: "Overstap naar F2 en F3 avontuurlijk en uitdagend"

Frits-van-Amersfoort-

Van Amersfoort Racing treedt komend seizoen toe tot de Formule 2. Eerder werd al bekend dat het raceteam van Frits van Amersfoort, waar Max Verstappen in het verleden voor reed, ook de Formule 3 in gaat. Grand Prix Radio spreekt eigenaar Van Amersfoort over de overname van HWA Racelabs, de budgetten en waarom de toetreding naar de F2 en F3 zo belangrijk is voor het team.

Het gesprek vindt plaats net na de eerste testdag in Abu Dhabi: "We hebben inmiddels onze eerste F2 testdag er op zitten. Het was een zware dag en die is voor het team nog niet eens geëindigd", aldus Van Amersfoort, die deze week de coureurs Jake Hughes, Amaury Cordeel en Cem Bolukbasi voor het team uit Zeewolde liet testen.

Overname HWA Racelabs

Van Amersfoort Racing (VAR) heeft onlangs de Formula-afdeling van HWA Racelabs overgenomen en is er nu nog sprake van een 'hybride' samenwerking. "Dat wil zeggen met mensen van zowel HWA maar ook een aantal van ons". Dit heeft volgens Van Amersfoort te maken met het feit dat ze nog geen echte ervaring met de Formule 2-auto hebben. "De deal was ook dat HWA het raceseizoen 2021 zou afmaken en wij daarna de post-season test als VAR zouden doen."

f38dae21-17-jpg-700x467
Foto: Van Amersfoort Racing Media

Uitbreiding van belang voor goed en stabiel personeel

Gevraagd naar de reden van de uitbreiding naar de F2 en F3 zegt Van Amersfoort dat zijn team en vele andere teams hebben geleerd, dat als je in staat bent om de hele range van de Formule-racerij aan te bieden, je de beste kansen hebt om het geld goed rond te laten pompen. "Alleen dan kan je goed personeel opleiden en uiteindelijk financieel er het beste voorstaan. Je kunt immers je personeel dan verdelen en zo veel efficiënter werken."

De Nederlandse eigenaar zegt ook dat autosport nu al enige jaren een 365-dagenavontuur is geworden en daardoor al het personeel zoveel mogelijk wilt kunnen behouden. "Ook hebben we al enige tijd veel hoog opgeleide mensen en die zijn nu eenmaal duur."

Budgetten

Richard Verschoor heeft onlangs aangekondigd dat hij zijn F2-seizoen vroegtijdig moest beëindigen vanwege een gebrek aan sponsoren. Sindsdien is het weer een hot topic geworden. Van Amersfoort: "Autosport is nooit een sport voor het 'volk' geweest. Ook lang geleden waren raceauto’s duur en bepaalde het geld of je succes had of niet. Daar is niets aan veranderd, alles wordt duurder in de hele wereld en de autosport dus ook. De totale professionalisering van de sport in zijn geheel speelt daar natuurlijk ook een rol in."

De eigenaar uit Zeewolde vindt het heel spijtig dat met name Verschoor geen geld meer kan vinden voor de F2 maar is wel van mening dat het te maken heeft met veel meer facetten dan alleen een groot budget. "Nederland is nu eenmaal geen land waar grote sponsorbedragen voor de autosport worden neergelegd. Ik ben er van overtuigd dat Max zoveel sponsorgelden ophaalt dat het voor sommige jonge coureurs genoeg zou zijn om weer een jaar door te racen, maar de sponsoren die het doen, willen een return hebben die er waarschijnlijk nooit zal gaan komen."

821706a1-21-jpg-700x467
Foto: Van Amersfoort Racing Media

Verschillen F2 en F3

Over de verschillen tussen de Formule 2 en Formule 3 auto zegt Van Amersfoort dat een F3-auto eigenlijk vrij simpel is. "Het is een V6-motor met een Dallara waar je weinig mee kunt als techneut en als team. Het geheim zit in een goede kwalificatie en je nieuwe set banden optimaal benutten. Als je dat doet, sta je al snel voorin en is het zaak om in de race je banden goed te doseren. Een goede kwalificatie is niet eenvoudig met een veld van dertig auto’s op een baan van vijf kilometer. Je moet als rijder goed kunnen pieken en aanvoelen wanneer je banden snel zijn en dan moet je ook nog vrij baan hebben en niemand tegenkomen die net een cooldown doet."

Een F2-auto is daarentegen complexer volgens Van Amersfoort, heeft veel meer vermogen en bevat een turbo en carbon remmen. Bovendien kent de hoofdrace een verplichte pitstop en gebruiken ze twee compounds. "De races in de F2 zijn ook veel langer en door de bandendegradatie van Pirelli ook veel moeilijker te doseren. Door een verbod op privé testen heb je als team weinig gelegenheid ervaring op te bouwen en ben je aangewezen op veel duur simulatorwerk en simulatorsoftware."

12344595hockenheim-47-jpg-700x467
Foto: Gruppe C Photography

"Pirelli-banden een handicap"

Hij vervolgt: "Een handicap van alle raceklasses op Pirelli-banden is dat deze band nu eenmaal sneller degradeert en ze dan per definitie 'op' zijn. Dat is een keuze geweest van de FIA en van Pirelli en heeft ook te maken met de bandenpolitiek in de F1. Dat is jammer, maar het is nu eenmaal zo. De FIA bepaalt en beslist."

Van Amersfoort vindt de stap naar F2 en F3 avontuurlijk en uitdagend, eentje die niet zomaar genomen is. "Ons team heeft het doel om het naar het hoogste niveau te brengen in de Formule-racerij en daarbij competitie te bieden aan alle andere grote teams als Prema, Carlin, Hitech maar ook aan de Nederlandse collega’s van MP Motorsport."

516d848hockenheim-49-jpg-700x467
Foto: Gruppe C Photography

Lees ook: Max Verstappen: “Ik stop als Gianpiero Lambiase ook stopt”

Lees ook: Toto Wolff: “Geen zekerheid of Hamilton blijft”

Lees ook: Van Amersfoort Racing ook naar Formule 2

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden