In de aanloop naar de eerste Grand Prix van het seizoen blikt Olav Mol aan de hand van twee teams iedere dag vooruit naar het komende Formule 1-jaar.
Eerder keek hij al naar Sauber, McLaren, Haas, Toro Rosso, Williams, Renault, Force India en Ferrari. In de laatste aflevering neemt Olav het aanstaande seizoen van Red Bull Racing en Mercedes onder de loep.
Red Bull Racing
Red Bull zal moeten zorgen dat ze voor de Grand Prix van Canada meer punten hebben gescoord dan vorig seizoen. Daar ging het de afgelopen jaren fout. Het is natuurlijk hartstikke leuk als je het team bent dat alle gaten kan dichten, maar tegen de tijd dat het gat eindelijk helemaal gedicht is, is het seizoen voorbij.
Wat anders is dan de afgelopen jaren is dat deze auto het vanaf de eerste testdag goed heeft gedaan. Red Bull heeft in die zin de beste wintertest ooit gehad. Dat zullen ze moeten omzetten in punten pakken in het eerste deel van het jaar. De trend van het doorontwikkelen zet zich overigens gewoon door: ook dit jaar gaan ze gedurende het seizoen enorme stappen maken en zou het zomaar kunnen zijn dat ze aan het eind van het jaar de beste auto hebben. Dat kan het verschil maken.
Wat ik vooral hoop is dat de topteams heel erg dicht bij elkaar zitten. Ik hoef geen dominant Red Bull te zien en heb ook geen behoefte aan een dominant Mercedes of een dominant Ferrari. En vooralsnog lijkt dat goed te zitten. Laat het maar na zes wedstrijden zo zijn, dat alle drie die teams een wedstrijd hebben gewonnen.
Red Bull heeft ontzettend veel hulp en geld gegeven aan Renault om de grote problemen die ze in het begin van het turbo-tijdperk hebben gehad op te lossen. Daardoor hebben zij de duizend procent garantie gekregen dat de motor van het fabrieksteam en de klantenmotor exact gelijk zijn. Daar zit geen verschil in.
Het is Renault er niet aan gelegen, als de wegen met Red Bull eind 2018 zouden scheiden, om Red Bull er slecht uit te laten zien. Daar heeft niemand wat aan. Het droomscenario zou voor beide partijen zijn dat ze met een kampioenschap afscheid van elkaar nemen. Ik denk dat Renault een aardige stap heeft gemaakt, want ik heb men bij Red Bull niet horen klagen over de motor
Als Red Bull inderdaad een goede auto heeft gebouwd dan gaat de strijd tussen Max Verstappen en Daniel Ricciardo verharden. Ricciardo is tot op zekere hoogte gelijkwaardig aan Verstappen, maar als de beide Red Bulls dit jaar heel blijven zal Max de dominantere factor zijn. Tegelijkertijd is Max ook de hardere van de twee. Wie die tweestrijd gaat winnen durf ik niet te zeggen. Als je kijkt naar vorig seizoen dan heeft Max een beter seizoen gedraaid, maar eindigt Ricciardo boven hem. Daar valt nu nog geen pijl op te trekken.
Voor Ricciardo is 2018 een super belangrijk jaar. Blijft hij bij Red Bull Racing dan moet 'ie uitkijken dat hij niet de nieuwe Mark Webber wordt. Als hij een goede eerste seizoenshelft draait, dan zal hij gaan kijken of hij een stap naar Ferrari of Mercedes kan maken. Als Ricciardo achter Max bungelt dan zal hij vrij snel zijn plek bij Red Bull veiligstellen.
Mercedes
Een goede trend die vorig jaar is ingezet is dat de dominantie van Mercedes iets afbrokkelt. Ze werden nog wel kampioen, maar met minder punten dan in de jaren daarvoor. Voor de Formule 1 zou het heel goed zijn als Mercedes eens een jaar geen kampioen wordt. Dat gaan ze zelf absoluut niet zo zien, maar op termijn zou dat ook Mercedes zelf ten goede komen. Zij zullen zo niet denken: ook dit jaar is Mercedes op voorhand weer de absolute topfavoriet.
Door de hele tijd van alles te roepen begint Valtteri Bottas Nico Rosberg-achtige trekjes te krijgen. "Ik heb alles in me en ben klaar om wereldkampioen te worden", heb ik hem al een paar keer horen zeggen. Nu is Rosberg daar met keihard werken en een hoop geluk in geslaagd, maar ik zie Bottas dat niet voor elkaar krijgen.
Dat komt alleen al omdat Lewis Hamilton in zijn allerbeste doen is. Bovendien is Bottas geen WK-materiaal. Dat weten ze bij Mercedes ook en dat vinden ze wel best. Als je stercoureur voor zijn vijfde wereldtitel kan gaan en je hebt daarnaast iemand die puntjes binnen harkt voor het constructeurskampioenschap dan is dat goed. Bottas luistert naar wat het team hem opdraagt en past daarom uitstekend in het plaatje dat Mercedes graag ziet. Ik zie Bottas niet zo snel "No!" roepen als hem wordt opgedragen om aan de kant voor Hamilton te gaan.
Over één rondje kan Bottas heel goed zijn. Over een hele race zit er altijd wel weer iets in waardoor het niet gemakkelijk komt. Het loopt nooit soepel en ziet er ook niet eenvoudig uit.
Hamiton is bij het ingaan van dit seizoen de absolute topfavoriet voor het kampioenschap. Hij komt met een enorme zak zelfvertrouwen naar Melbourne en heeft maar één doel: het winnen van die vijfde wereldtitel. Tegelijkertijd kan ook hij getroffen worden door pech. Het kan ook bij hem gebeuren dat er iemand tegen hem aanrijdt in de eerste bocht en hij daardoor uitvalt. Wat dat betreft is Formule 1 heel onvoorspelbaar. Dat maakt de sport in mijn ogen ook zo mooi.
[php slug=zweeler]