Adrian Newey heeft zijn eerste indrukken gedeeld sinds zijn overstap naar Aston Martin. Hier werkt hij nu twee maanden, nadat hij na 18 jaar is vertrokken bij Red Bull. Volgens Newey beschikt Aston Martin over ''de beste faciliteit in de Formule 1" en ziet hij veel potentie in de nieuwe reglementen die in 2026 van kracht worden.
Newey, die sinds 1988 actief is in de Formule 1 en titels heeft gewonnen met Williams, McLaren en Red Bull, noemt zijn ontvangst bij Aston Martin ''warm en motiverend''. ''Iedere keer dat je bij een nieuw team begint, weet je niet precies wat je kan verwachten. Maar iedereen is hier ontzettend enthousiast en toegewijd'', aldus de 66-jarige ontwerper in een interview op de website van Aston Martin.
Stroll
De Brit prijst de visie van teameigenaar Lawrence Stroll, die sinds zijn overname in 2018 flink heeft geïnvesteerd in de infrastructuur van het team. ''Lawrence heeft een fantastische faciliteit neergezet, de beste in de sport, maar nu is het zaak om die optimaal te benutten'', zegt Newey.
Foto: Aston Martin F1 Team
Teamwork
Toch waarschuwt hij dat technologie alleen niet voldoende is. ''De F1 draait uiteindelijk om mensen. Mijn vorige team had één van de slechtste windtunnels en zat in een vrij doorsnee gebouw, maar dankzij teamwork boekten we grootse successen. Hier hebben we ook veel talent, al zijn er nog gebieden die versterkt moeten worden.''
Regels
Newey richt zich vooral op de aankomende regelwijzigingen in 2026. Hoewel hij eerst dacht dat de regels te beperkend zouden zijn, ziet hij nu juist kansen. ''Zoals in 2022 is er meer ruimte voor innovatie dan je op het eerste gezicht zou denken. In dat jaar zagen we ook uiteenlopende ontwerpen voordat alles weer samenkwam.''
Variatie
Hij verwacht dat de eerste seizoenen na 2026 opnieuw gekenmerkt zullen worden door creatieve oplossingen van verschillende teams. ''Dat is juist goed voor de sport. Variatie maakt het interessant; anders lijken de auto's te veel op elkaar.''
Lees ook: Olav’s vooruitblik op Imola: “De kwalificatie zal een spektakel stuk worden”
Lees ook: F1 in het schilderachtige Imola: de Grand Prix van Emilia-Romagna
Lees ook: Nieuwe brandstofstrategie voor Europese races 2025