Adrian Newey: ''Plannen voor actieve aerodynamica passend voor F1''

door Amber Buwalda
Red Bull 2023

Red Bull-ontwerper Adrian Newey maakt zich geen zorgen over het plan om meer actieve aerodynamische onderdelen toe te passen in de Formule 1 vanaf 2026. Volgens de Brit kan de nieuwe technologie ook buiten de Formule 1 gebruikt worden en is het de toekomst van straatauto's.

Actieve aerodynamica gaat een grotere rol spelen bij de invoering van de nieuwe F1-regels in 2026. De actieve aerodynamica werd in 2011 voor het eerst geïntroduceerd in de vorm van DRS – het openklappen van de achtervleugel wat zorgt voor minder neerwaartse druk en een hogere topsnelheid. De FIA hoopt in 2026 nog een systeem te introduceren dat ongeveer hetzelfde effect heeft. ''Er zal zeker een verandering plaatsvinden wat betreft de invalshoek van de achtervleugel op het rechte stuk om een lage luchtweerstand te bereiken. Er zal iets komen wat gelijkwaardig is aan de huidige DRS,'' aldus FIA's Single Seater Director Nikolas Tombazis. De FIA legt momenteel de laatste hand aan de ontwerpregels voor 2026.

Adrian Newey Singapore

Foto: Red Bull Content Pool

'Actieve aerodynamica is geen slecht idee'

Red Bull-ontwerper Adrian Newey maakt zich geen zorgen over deze ontwikkelingen, zo vertelt hij aan Motorsport.com. ''Een toename in actieve aerodynamica is vooral bedoeld om een gebrek aan energie van een krachtbron te compenseren. De actieve aerodynamica wordt essentieel om het gebrek aan energie van die krachtbron recht te trekken. Ik denk dat het zeker geen slecht idee is. Een grotere aerodynamische efficiëntie creëren voor een bolide is juist een goed doel. Waarom zou actieve aerodynamica daar geen deel uit van kunnen maken?''

Newey ziet dat actieve aerodynamica inmiddels ook is opgepakt in de productie van straatauto's. ''Je ziet tegenwoordig zoveel auto's met spoilers achterop. Waarom zou je het dan niet toepassen in de racerij? De Formule 1 is doorgaans een goede manier om bepaalde onderdelen populair te maken bij straatauto's.'' Newey doelt daarmee op het gebruik van remschijven en koolstofvezel. Die materialen zijn voortgekomen uit de Formule 1 en worden tegenwoordig veel gebruikt in sportauto's. ''Actieve aerodynamica moet de toekomst van straatauto's zijn, dus ik denk dat het passend is dat de Formule 1 de kracht ervan laat zien.''

Lees ook: Mick Schumacher leert van Mercedes: ''Weet nu hoe hoog de lat ligt''

Lees ook: Wolff: "Mercedes zet alles op alles voor terugkeer naar de top"

Lees ook: 'Red Bull RB20 zou de eerste crashtest niet hebben doorstaan'

door Amber Buwalda

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden