Fernando Alonso denkt te weten waarom er momenteel een safety car-droogte van negen races is. De Spanjaard wijst daarbij naar de huidige Formule 1-bolides. Volgens de tweevoudig wereldkampioen rijden coureurs lang niet meer op de limiet. Dit heeft volgens de coureur te maken met allerlei factoren.
De safety car wordt normaal gesproken zeer regelmatig ingezet. Na een ongeluk op de baan stapt bestuurder Bernd Mayländer in zijn Aston Martin-bolide om de race te neutraliseren. Echter, de laatste keer dat dit nodig was is alweer bijna vier maanden geleden! Ook tijdens de afgelopen Grand Prix van Singapore bleef de safety car achter slot en grendel. Het was de allereerste keer dat dit niet nodig was op het Marina Bay Street Circuit, een unicum.
Foto: Aston Martin F1 team
Alonso: “Dan beter om op negentig procent te rijden”
Volgens Alonso is de lange afwezigheid van de safety car goed te verklaren. In gesprek met Motorsport deelde Alonso zijn visie, waarbij hij allereerst wijst naar de Formule 1-bolides van 2024: "Dit zijn moeilijke auto's om mee te rijden. Daarom is het ook lastig om honderd procent te geven. Dat zorgt ervoor dat het soms beter is om op negentig procent te rijden, want dan zorg je ervoor dat de auto niet in verkeerde hoeken of op verkeerde rijhoogtes komt te staan", aldus Alonso.
"Het managen speelt ook een rol"
Naast de bolides zelf, wijst Alonso allerlei factoren aan die een rol spelen tijdens een race: "We moeten ook rekening houden met bijvoorbeeld de banden en de brandstof. Ik denk dat we daardoor weinig safety cars of incidenten zien. Dat gaat wel een beetje tegen het instinct van de coureurs in, want wij willen in de kwalificatie soms 110 procent geven. Maar met deze auto's moet je dat managen", sloot de coureur af.
Lees ook: Verstappen over toekomstplannen in F1