Alpine kende een dramatisch weekend in Las Vegas na het podiumsucces in Brazilië. Pierre Gasly viel vroeg uit met motorproblemen, terwijl een communicatiefout bij de pitstop Esteban Ocon kostbare tijd en een puntenfinish opleverde. Een race om snel te vergeten voor het Franse team.
Waar Alpine tijdens de Braziliaanse Grand Prix nog schitterde met beide coureurs op het podium en daarmee naar de zesde plek in het constructeurskampioenschap klom, verliep de race in Las Vegas totaal anders. Pierre Gasly wist in de kwalificatie nog een indrukwekkende derde startplek te bemachtigen, maar zijn race eindigde al vroeg door motorproblemen. Een teleurstellende uitkomst na een sterke start. "Het is een heel moeilijke om te incasseren, omdat we gisteren zo'n hoogtepunt hadden", vertelt Gasly in gesprek met F1.com. "Vandaag was het duidelijk de slechtste uitkomst die mogelijk was. Ik denk dat we het goed hebben gedaan, we wisten dat de auto's om ons heen bij de start sneller waren, maar ik denk dat we een goed gevecht met Yuki [Tsunoda] voor de beste van de rest tegemoet gingen, om te vechten voor een aantal belangrijke punten voor het kampioenschap. Het is gewoon heel teleurstellend dat dit van de ene op de andere dag gebeurt."
Op de vraag of hij alsnog iets positiefs kon halen uit zijn sterke kwalificatie, reageerde Gasly: "Ik ben behoorlijk tevreden met de prestatie. Op dit moment is het frustrerender, maar gisteren was het duidelijk heel, heel positief. Vandaag waren we in de strijd met Haas en [RB] en hopelijk kunnen we dat meenemen naar Qatar. We hadden natuurlijk hoge verwachtingen van de race, en dat is nu gewoon moeilijk te verteren", aldus de Fransman.
A race to forget. pic.twitter.com/If0Y9vsdmc
— BWT Alpine Formula One Team (@AlpineF1Team) November 24, 2024
Blunder bij Alpine
Ook Esteban Ocon bleef puntloos. Een communicatiefout met zijn team zorgde tijdens zijn eerste pitstop voor grote problemen. Ocon reed de pits in, maar zijn monteurs stonden niet klaar met de banden. Hierdoor moest hij doorrijden en een ronde later alsnog pitten. Dit kostte hem bijna twintig seconden en daarmee verdween een kans op een puntenfinish. "Vanaf dat moment liepen we achter de feiten aan, we probeerden een eenstopper om te kijken of het zou gaan werken, helaas was het uiteindelijk te optimistisch en moesten we pitten richting het einde [van de race]", legt Ocon uit aan F1.com. "Als we alles in de eerste stint goed hadden gedaan, hadden we kunnen vechten voor een top 10-finish."
Lees ook: F1 aan Tafel: De vierde van Verstappen
Lees ook: Race met twee gezichten voor het team van Haas in Las Vegas