Racen blijft gevaarlijk. Harde crashes met een gigantische impact of heftige gevolgen leren de FIA om de veiligheidsmaatregelen telkens weer te verbeteren: welk onderdeel moet steviger of waar moet meer bescherming? Welke crashes waren in de recente F1-geschiedenis een wijze les, en leidden tot belangrijke wijzigingen in de veiligheid? En hebben deze crashes ervoor gezorgd dat Bortoleto in Brazilië ongedeerd kon uitstappen?
Een van de belangrijkste taken van de FIA is naast het competitief maken van het racen ook het waarborgen en constant verbeteren van de veiligheid. Dat rust op drie pijlers: circuit (uitloopzones, grindbakken, techpro-barrières), F1-auto (halo, monocoque, impact structure) en coureur (helm, brandwerend pak, Head And Neck Support). Door deze steeds te blijven verbeteren komt het tegenwoordig vaak voor dat coureurs na een enorme impact (zo goed als) ongedeerd uitstappen, zoals bij de recente megaklapper van Gabriel Bortoleto op Interlagos. Helaas zijn er meestal eerst grote, soms levensbeëindigende crashes nodig voordat een verbeterbaar punt aan het licht komt.
Dit is een premium update van Grand Prix Radio. Door je te abonneren op deze updates via onze apps steun je de constante ontwikkeling van Grand Prix Radio en krijg je toegang tot nog meer unieke verhalen, video’s en foto’s over de autosport. De premium updates van Grand Prix Radio kun je lezen in de Grand Prix Radio apps.





