Antonelli wint zijn eerste F2-hoofdrace in Hongarije, Verschoor derde

antonelli auto prema

Andrea Kimi Antonelli heeft zijn eerste overwinning in een hoofdrace gehaald in de Formule 2. De Mercedes-junior finishte op de Hungaroring voor Victor Martins en Richard Verschoor. De Nederlander reed een sterke race, na het verliezen van zijn overwinning in de sprintrace.

Zondagochtend om 10:05 was het Paul Aron die vertrok vanaf pole position, de nummer twee in het F2-kampioenschap kreeg een uitgelezen kans voorgeschoteld om de achterstand van twintig punten naar kampioenschapsleider Isack Hadjar goed te maken. Hadjar reed niet optijd de pitstraat uit op weg naar de grid en moest dus vanuit de pitstraat starten, in plaats van zijn originele derde startplek. Enzo Fittipaldi ving de race aan vanaf de tweede positie. Andrea Kimi Antonelli (P7), Zane Maloney (P8) en Verschoor (P10), waren de auto's startend op de harde band, de rest van de top tien startte op de softband. Verschoor werd gister gediskwalificeerd in de sprintrace en verloor zijn overwinning, de Nederlander was gebrand om vandaag opnieuw een sterk resultaat neer te zetten.

Martins' mega start

Bij de start verliest polezitter Aron gelijk de leiding door een slechte start, de coureur uit Estland blokkeerde ook nog eens zijn banden in de eerste bocht, waardoor hij terug werd verwezen naar plek zeven. Victor Martins pakte op zijn beurt de leiding vanaf de vijfde startplek, gevolgd door Fittipaldi en Bortoleto. Achter de top drie wist Maloney zich van acht naar vier te vechten en ook Oliver Bearman en Zak O'Sullivan wisten zes posities te winnen bij de start, met Bearman na de eerste ronde op P8 en O'Sullivan op P9. 

In de openingsrondes was het Maloney die Antonelli had ingehaald en zo de beste auto op de harde band werd. Antonelli werd verteld dat het belangrijk was om Maloney in te halen en deed dat twee ronden later ook bij het ingaan van de zesde raceronde. 

Van kwaad tot erger voor Aron

In de zevende ronde probeerde Aron zich terug te vechten naar de voorkant van het veld. Echter remde de Hitech-rijder te laat tijdens het inhalen van Hauger en tikte Maloney aan die daarvoor reed. Volledig de fout van Aron, die hier een grote kans liet liggen om in te lopen op Hadjar in het kampioenschap. 

Iedereen op de softband gaat naar binnen toen de Safety Car de baan op werd gestuurd, inclusief de top drie met Martins, Fittipaldi en Bortoleto. Antonelli, Verschoor en Maini namen de leiding over op de harde band. Martins viel terug naar plek vier, Fittipaldi naar plek zeven en Bortoletto naar plek acht. Er zaten dus twee auto's, Cordeel en Miyata, tussen de virtuele raceleiders.

Zware klapper Cordeel

Bij de herstart van de eerste Safety Car wist Bortoletto gelijk de zevende plaats over te nemen van Fittipaldi, een belangrijke inhaalactie van de Braziliaan, voordat het een aantal ronden later weer mis ging voor de andere Hitech. Amaury Cordeel maakte een zware crash mee in bocht vier, op een gelijke manier als Charles Leclerc in de tweede F1-training overkwam. De Safety Car kwam opnieuw de baan op en ditmaal zochten alle auto's op de harde band de pitstraat op. Antonelli viel van de leiding terug naar P5 en Verschoor verloor meer posities van de tweede naar de tiende positie. De softband bleek achteraf een groot voordeel te zijn voor Antonelli en Verschoor. 

Antonelli en Verschoor vechten zich naar voren

Bij de herstart is het Antonelli die goed gebruik maakte van zijn softband, de Italiaan haalde Hauger en Fittipaldi binnen een paar bochten in en schoof zo op naar P3. Twee ronden later heeft Antonelli ook al een inhaalactie ingezet op Bortoleto en Martins, terwijl Verschoor ook op de weg naar voren was, inmiddels al op plek zeven. Kampioenschapsleider Hadjar viel op de harde band van P9 helemaal terug naar P17, een gelukje voor Maloney en Aron. 

De twee ronden die volgden wist Verschoor ook voorbij te gaan aan Hauger en Fittipaldi voor de vierde positie, ondertussen vergrootte Antonelli zijn voorsprong naar zes seconden. In de allerlaatste ronde maakte Verschoor nog een knappe inhaalactie buitenom in bocht één om zo de derde plek over te nemen, in plaats van Bortoleto.

Uiteindelijk was het Andrea Kimi Antonelli die met een voorsprong van twaalf seconden met de overwinning aan de haal ging. Victor Martins eindigde achter de Mercedes-junior, gevolgd door Richard Verschoor, die na zijn diskwalificatie van gisteren opnieuw een sterke race reed. Op de plekken vier en vijf finishten de twee Brazilianen met Gabriel Bortoleto op vier en Enzo Fittipaldi op vijf. Dennis Hauger, Kush Maini en Ritomo Miyata kwamen als zesde, zevende en achtste over de streep. Taylor Barnard en Rafael Villagómez maakten de top tien compleet.

Lees ook: Haas-coureurs wijzen aan waar het misging in kwalificatie Hongaarse GP: "Dat heeft ons Q3 gekost"

Lees ook: Nikola Tsolov wint F3-hoofdrace, Laurens van Hoepen wordt tweede

Lees ook: Aston Martin tevreden met kwalificatie in Hongarije

 

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden