Bernd Maylander is al 24 jaar de vaste bestuurder van de Safety Car binnen de Formule 1. De Duitser is verantwoordelijk voor het neutraliseren van een race in het geval van een incident. Maylander voelt zich in de groengekleurde Safety Car-auto's van Aston Martin soms net James Bond, maar weet maar al te goed wat voor serieuze taak hij heeft om de veiligheid op een baan te waarborgen.
Dit seizoen leek even een rustige periode te worden voor Bernd Maylander: de Safety Car was, vóór de Grand Prix van de Verenigde Staten, nog 'maar' in zeven races nodig geweest dit seizoen. In veel gevallen volstond de Virtual Safety Car. Na het optreden van de Safety Car tijdens de Canadese Grand Prix in juni vanwege een incident tussen Carlos Sainz en Alexander Albon, hoefde Maylander de eerstvolgende negen races niet in de Aston Martin te stappen om de twintig coureurs op de baan te begeleiden. Daar kwam verandering in toen Lewis Hamilton in Austin een spin maakte en in het grind terechtkwam. Een week later was de Safety Car ook weer nodig in Mexico na een harde klapper van Yuki Tsunoda.
Dit is een premium update van Grand Prix Radio. Door je te abonneren op deze updates via onze apps steun je de constante ontwikkeling van Grand Prix Radio en krijg je toegang tot nog meer unieke verhalen, video’s en foto’s over de autosport. De premium updates van Grand Prix Radio kun je lezen in de Grand Prix Radio apps.