Charles Leclerc heeft Ferrari voor het eerst sinds 2010 een zege geschonken in de Grand Prix van Italië. De 21-jarige Monegask was op een droog Monza de snelste van het hele veld. Mercedes-coureur Valtteri Bottas werd tweede, diens teamgenoot Lewis Hamilton derde. Max Verstappen was de race vanaf de achterste startrij vertrokken en kon geen potten breken. De Nederlander finishte op de achtste plaats.
Verstappen beschadigt vleugel bij start
De Nederlander komt niet helemaal goed weg bij de start en moet al direct in de eerste ronde naar binnen voor een nieuwe neus. Die beschadigt hij in een touche met Sergio Perez.
LAP 3/53
Problems for Red Bull
Max Verstappen suffers damage to his front wing, and Alex Albon is forced wide into the gravel#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/WKE6I9COFn
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019
Leclerc goed weg vanaf de startlijn
Leclerc heeft vooraan een cleane start. De Ferrari-aas vertrekt van pole en gaat onbedreigd af op de eerste chicane. Achter hem sluiten Hamilton en Valtteri Bottas aan, terwijl Sebastian Vettel terugvalt naar P5 en niet veel later zelfs even kort naar P6.
Vettel achterstevoren in Ascari
Terwijl de regie schakelt naar een herhaling van de start staat Vettel opeens naast de baan. De Duitser spint bij het ingaan van Ascari op een kerbstone, schiet van het asfalt en raakt bij het terugkomen op de baan Lance Stroll. Die spint vervolgens zelf ook en op zijn beurt hindert de Canadees bij terugkeer op de baan Daniil Kvyat.
Straffen voor Vettel en Stroll
Zowel de auto van Vettel als die van Stroll heeft schade, maar alleen de Ferrari moet de garage opzoeken voor een nieuwe neus. De wedstrijdleiding bestraft Vettel met een stop-and-go penalty van tien seconden die hij in de veertiende inlost. Stroll komt er beter vanaf: de Racing Point-coureur krijgt een drive-through penalty, zonder tijdstraf.
Renault sterk in openingsfase
De schade en pitsstop van Vettel bezorgt Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg de vierde en vijfde plaats in de race. Achter de beide Renaults rijdt Carlos Sainz in de McLaren-Renault op een keurige zesde stek.
Verstappen mist vermogen, maar kan door
Verstappen is inmiddels teruggekeerd aan de staart van het veld en weet één voor één auto's in te halen. Dan klinkt er opeens over de boordradio een alarmerend bericht: "Bij het uitkomen van de eerste bocht heb ik geen vermogen meer." Zijn engineer stelt hem gerust: "We zien geen problemen, je kan gewoon doorrijden."
Hamilton zet Leclerc onder druk
In de twintigste ronde is het Hamilton die als eerste naar binnengaat voor nieuwe banden. De Engelsman stapt over van de soft op de medium band. Na zijn stop zit hij 25 seconden achter Leclerc, die een ronde later binnenkomt. De Monegask wisselt in een perfecte stop naar de harde witte band en komt vlak voor Hamilton de baan weer op. Hamilton kan echter niet direct profiteren van zijn iets warmere banden en moet de jonge Ferrari-coureur voorlopig laten gaan. Wat volgt is een prachtig duel tussen beide coureurs dat ronden lang duurt.
Bottas aan de leiding, Verstappen rukt op
Terwijl Hamilton en Leclerc hun zinderende duel uitvechten, blijft Bottas stoïcijns aan de leiding rijden. De Fin komt pas in de 28ste ronde binnen voor nieuw rubber en keert achter Leclerc, Hamilton en Ricciardo op P4 terug op de baan. Verstappen is inmiddels in de top tien aanbeland.
Ook Sainz is gestopt voor nieuwe banden, maar staat niet veel later opeens stil langs de baan. Bij de pitstop is een wielmoer niet goed vastgezet, waardoor de Spanjaard niet verder kan. Wat volgt is een Virtual Safety Car.
LAP 29/53
We have the virtual safety car as Sainz comes to a stop, after leaving the pits with a loose wheel
He parks at the end of the pit lane#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/E0ThTVKe9E
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019
Een paar minuten later volgt een nieuwe Virtual Safety Car: Kvyat staat bij de eerste chicane na start-finish stil met een rokende motor. De Toro Rosso van de Rus wordt snel weggehaald.
Foutje Hamilton blijkt fataal
Hamilton en Leclerc blijven vooraan een fascinerend duel uitvechten. Beide maken een foutje, maar die van Hamilton in de 42ste ronde heeft het meeste effect: de Engelsman mist aan het einde van start-finish de bocht en moet via de run-off terug de baan op. Het geeft Leclerc de kans om weg te rijden en Bottas de mogelijkheid om de Monegask op te rukken naar P2.
LAP 42/53
Hamilton leaves the track at Turn One, allowing Bottas to pass into P2
But could that play into Mercedes' hands, as they chase down Leclerc? 🤔#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/ayb0lPSr8K
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019
Met nog tien ronden te gaan loopt Leclerc steeds iets verder weg bij Bottas. Echt groot wordt de voorsprong nooit, maar het is uiteindelijk voldoende om de Monegask zijn tweede zege in de Formule 1 te bezorgen en de eerste voor Ferrari op het thuiscircuit Monza sinds 2010.
Uitslag 70ste Grand Prix van Italië