De tijdstraf die Max Verstappen afgelopen zondag na afloop van de Amerikaanse Grand Prix ontving blijft de gemoederen ook aan de vooravond van de Grote Prijs van Mexico bezighouden. FIA-racedirecteur Charlie Whiting laste donderdag op het Autódromo Hermanos Rodiguez een persconferentie in om opheldering te geven.
De wedstrijdleider zei daar onder meer dat hij het netjes zou vinden als Verstappen zijn excuses zou aanbieden. Whiting nam het Verstappen kwalijk dat de Red Bull-coureur een van de stewards zondag uitschold voor 'mongool'.
Exact een jaar geleden raakte Sebastian Vettel in opspraak nadat hij in Mexico over de boardradio Whiting uitschold. "Seb heeft toen zijn excuses aangeboden", zei Whiting daar donderdag over. "Het zou aardig zijn als Verstappen hetzelfde doet."
Verstappen ontving zondag in Austin een tijdstraf van vijf seconden nadat hij Kimi Raikkonen in de laatste ronde van de Amerikaanse Grand Prix op een onrechtmatige manier had ingehaald. De 20-jarige Nederlander viel daardoor buiten het podium. De straf kwam de FIA wereldwijd op veel kritiek te staan.
Connelly
Whiting werd tijdens het vragenvuur door verschillende journalisten geconfronteerd met de opmerkelijke statistieken van steward Gary Connelly. De boosdoener in de ogen van Verstappen heeft het volgens de cijfers inderdaad vaker op de Nederlander gemunt dan zijn collega-stewards.
Volgens de 65-jarige Brit zijn die cijfers puur toeval. "Ik ben daarvan op de hoogte, maar daar zit verder helemaal niets achter. Gary is een van de aardigste mensen die ik ken."
Whiting benadrukte dat alle stewards het unaniem over de straf eens waren. "Het was wat dat betreft 4-0 en voor ons geen moeilijke beslissing. Het was overduidelijk. Anders hadden we na afloop uitgebreider onderzoek gedaan." Volgens Whiting was dat ook de reden dat de coureurs na afloop niet naar hun eigen mening werden gevraagd. "Dat vonden we in dit geval niet nodig."
Kritiek onterecht
Whiting kon zich niet vinden in de kritiek dat de FIA inconsequent zou handelen. "Ook dat is op niets gebaseerd. Dat er op veel circuits asfalt naast de baan ligt, is een veiligheidsaspect, maar het heeft als nadeel dat je dit soort discussies krijgt. In Austin was Verstappen de enige die volgens de regels een straf verdiende."