Max Verstappen begint vanaf de eerste startrij aan de Formule 1 Grand Prix van België. Hij heeft bij de start snellere banden dan de auto's om hem heen. Wat zijn zijn kansen?
De banden waarop de top-tien in de Formule 1 moet starten, zijn de banden waarmee men in het tweede deel van de kwalificatie (Q2) de snelste tijd heeft neergezet. Max Verstappen heeft een andere keuze gemaakt dan de rijders om hem heen. Hij start morgen met de snelste supersoft band. De man op pole Nico Rosberg, de twee Ferrrari's op rij twee en ook Verstappens teamgenoot Ricciardo vanaf plaats vijf, die starten allemaal met de iets langzamere 'gewone' soft band.
Vandaag werd dat door Britse media (BBC onder andere) en door sommige fans als een nadeel gezien, 'want hij moet dan na vier ronden al de pits in'. De aanname is dat de supersofts snel op zijn, maar die aanname is misschien niet terecht. Tijdens de trainingen gingen de supersofts tot wel elf ronden mee en zondag wordt het vijf, zes graden koeler dan zaterdag en dan gaan ze nog wat langer mee. Acht ronden is ook mogelijk. En regendruppels op de baan zijn volgens de allerlaatste berichten van een ervaren Belgische bron ook niet uitgesloten. Het is wel Spa-Francorchamps.
Jack Plooij vroeg aan Max Verstappen of hij met die snellere banden Nico Rosberg bij de start al zou kunnen pakken. Verstappen antwoordde: "Ik hoop het eigenlijk niet, want er is nog zo'n lang recht stuk daarna, dus ik hoop dat ik er gewoon achter blijf." Hij zei het wel met een glimlach. En dat hij zijn kans ziet aan het eind bij Les Combes, want "dat heb ik in de Formule 3 wel geleerd."
Als het Max Verstappen lukt om de leiding te pakken, dan heeft hij direct een voordeel omdat hij dan met snellere banden in zogenaamde schone lucht (zonder iemand vóór hem) rijdt, waardoor de banden nog weer langer goed blijven. En dan komt de opmerking van Nico Rosberg vandaag: "Ze zitten heel dichtbij. Het gaat een enorm veeleisende race worden." Hij dacht zelfs dat de racesimulaties van Red Bull Racing in de trainingen beter waren dan die van Mercedes. Misschien speelt hij toneel, maar het oogt bij het kampioensteam minder zeker dan normaal.
Het nadeel van de bandenkeuze van Verstappen kan er komen als hij geen winst kan boeken in de eerste ronden, vroeg naar binnen moet en dan in de drukte midden in het veld terechtkomt. Verstappen zei daar vanmiddag zelf over: "Ik moet wel eerder naar binnen, maar daarna heb ik het voordeel dat ik snellere banden heb. Uiteindelijk denk ik dat je op hetzelfde uitkomt."
En tot slot is er een factor die Max een voordeel geeft dat Nico Rosberg, Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen niet hebben en ook nooit zullen hebben. De wedstrijd wordt namelijk verreden in Verstappenland, waar meer dan 50.000 Verstappenfans voor Max Verstappen de beslissende turbo kunnen zjin.
Foto's: Red Bull Racing