De gasten van F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, bespreken uitgebreid het heftige incident tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië. Sportief directeur Circuit Zandvoort, Jan Lammers, geeft zijn mening over het incident: "De persoon achter de koploper is voor het grootste deel verantwoordelijk voor de inhaalactie."
Lammers legt uit dat de context van het incident erg belangrijk is. Zeker als de teams, maar ook de andere kijkers zich beklagen over de positie op de baan. Volgens hem is het heel simpel: Max ligt op kop en Lewis wil hem inhalen. Degene die achter de voorste rijder zit, neemt het initiatief om in te halen en dus is hij ook voor het grootste deel verantwoordelijk.
Two angles, one collision, many views! 💥🗣#BritishGP 🇬🇧 #F1 pic.twitter.com/qIZ3Qp7KiD
— Formula 1 (@F1) July 20, 2021
Lammers zegt dat Hamilton de auto van Verstappen volledig kan zien vanuit de positie waar hij zat. Maar Verstappen moet het doen met de twee kleine spiegeltjes aan de zijkanten van zijn auto. Daarnaast zat de Brit ook in zijn dode hoek. Ook de stelling dat Verstappen instuurde op Hamilton weerlegt hij. "Er zit daar gewoon een bocht die naar rechts gaat. Verwachten ze dat hij in het grind gaat rijden?"
"Lewis frustreert situatie door zijn fout niet toe te geven"
De teamradio's van zowel Mercedes als Red Bull naar de FIA, na het incident, zijn uitgebreid te horen in de aflevering van F1 aan Tafel. Ziggo F1-pitreporter Jack Plooij vindt dat iedereen haar eigen straatje schoon probeert te vegen door de schuld op iemand anders af te schuiven. Ook daar heeft Lammers een antwoord voor. Hij zegt dat iedereen, ook Verstappen, af en toe een fout maakt en dat dat logisch is. Wat het moeilijker maakt, voor vooral de Nederlandse aanhang van Verstappen, is dat Hamilton zijn eigen fout niet heeft toegegeven. "Daardoor frustreert hij de situatie en geeft hij ons niet de kans om hem te vergeven. Je kan iemand pas vergeven als hij die fout toegeeft. Nu zit de zaak gewoon vast."
Tien seconden tijdstraf
Presentator van de aflevering Jeroen Mul vraagt de gasten of de tien seconden tijdstraf die Hamilton kreeg van de stewards terecht is. Veel mensen vroegen zich af of de straf wel hoog genoeg was, aangezien Verstappen een harde klap maakte. Hoewel Plooij het niet relevant vindt om daarover te discussiëren, heeft Coronel wel iets te zeggen. "Je kunt het er wel of niet mee eens zijn, want Hamilton kon ondanks zijn straf alsnog de race winnen. Dat klopt al niet, maar de stewards kunnen nu ook nooit meer terug." Hij zegt dat ze voor het hele seizoen nu dezelfde straf moeten uitdelen voor iemand raken tijdens de race. Hij geeft het voorbeeld van een aantal seizoenen terug, waarin er in het midden van het seizoen andere straffen werden uitgedeeld voor vergelijkbare incidenten. "Dat was toen niet netjes, dus dat is voor mij nu het probleem."
Lammers zegt ook dat de stewards volgens het reglement kijken naar de situatie van het incident en niet de gevolgen. De gevolgen van de schade worden niet meegenomen in de beoordeling van de overtreding. "Waarom het sentiment ook zo hoog oploopt: Lewis doet iets en dat heeft enorme gevolgen voor Max. En uiteindelijk krijgt Lewis een bonus van 25 punten."
De complete aflevering van F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, is hier te beluisteren:
Lees ook: Helmut Marko wil schorsing voor Lewis Hamilton
Lees ook: F1 aan Tafel: Hamilton crasht met Verstappen
Lees ook: Valtteri Bottas in gesprek met Alfa Romeo voor 2022-stoeltje